Naja Abelsen

I lørdags inviterede min veninde Anne-Marie mig til at se en udstilling i Knud Rasmussens Hus uden for Hundested.

Kunstneren er Naja Abelsen, der er af grønlandsk afstamning, og som Anne-Marie kender fra Tisvildeleje, hvor hun boede, før hun sidste år flyttede til Ærø.

Jeg havde aldrig hørt om Naja Abelsen før eller set, hvad hun laver, så jeg var spændt på, hvad det var Anne-Marie ville dele med mig. Og jeg må sige, at jeg blev imponeret af Najas formidable tegnekunst. Hun evner at tegne fantastisk udtryksfuldt og detaljeret med en motivverden fra den grønlandske natur og mytologiske verden.

Den aktuelle udstilling har titlen “Under himlens hvælv” og består først og fremmest af en installation, der beskriver Inuits verdensbillede.

Naja Abelsen skriver på forsiden af sin hjemmeside www.najaabelsen.dk således om værket:

“Udstillingsprojektet er en undersøgelse af Inuits Verdensbillede. Og samtidig et forsøg på at placere mine hidtidige værker i dette verdensbillede. Værket er udført i træ, akryl og mixed media, måler 118 cm i diameter, og 130 cm i højden.”

Da jeg går ind på hendes hjemmeside, viser det sig, at jeg alligevel er stødt på Najas kunst før, jeg har bare ikke bidt mærke i hendes navn.

I 2006 var det nemlig hende, der var WWF Kunstner, og som havde tegnet og malet alle billederne fra Grønlands natur til Verdensnaturfondens naturmærke, som jeg dengang med stor fornøjelse pyntede mine breve med, inden de blev puttet i postkassen.

Najas kunst fortjener at blive set. Så jeg kun opfordre til at gå ind på hendes hjemmeside www.najaabelsen.dk og gå på opdagelse i hendes fantastiske tegnekunst.  

Samtidig var det mit første besøg i Knud Rasmussens Hus, der ligger meget smukt i et bakket landskab lige ud til havet.

Dette indlæg blev udgivet i Uncategorized. Bogmærk permalinket.

3 svar til Naja Abelsen

  1. Naja Abelsen siger:

    Tusind tak for den fine indlevelse i min kunstneriske verden, smukt at høre om.
    Vil du evt. rette linket til min hjemmeside, som nu hedder http://www.najaabelsen.dk?
    Mange venlige hilsener Naja Abelsen

Skriv et svar

