slangen i paradiset

I eftermiddagens varme jeg kører trillebør af brænde ind i brændeskuret og stabler det så sirligt, som jeg formår.

På vejen hen over græsplænen med fuldt læs ser jeg Thor snuse meget interesseret til et eller andet lidtemidt på  min trillevej. Det viser sig at være en snog. Jeg melder kort og klart nej til Thor, og han går væk fra den. Da jeg ser nærmere på den, kan jeg se, at den bløder lidt fra haleområdet, sikkert efter Thors kløer.

270520133074Efter at have hentet mobilen og foreviget slangen fortsætter jeg med trillebøren, og mens jeg stabler brændet i skuret, tænker jeg på, at for blot få år siden ville jeg have været bange for snogen … uanset, at den jo er fuldstændig ufarlig. Jeg tænker over, hvor meget jeg tidligere har været styret af frygt, og hvilken befrielse det er at være sluppet af med frygten.

Og det forunderlige er, at jeg nu ved, at frygten var ubegrundet.

Der er ikke sket nogen ydre forandringer, der har givet mere sikkerhed, det er i det indre forandringen er sket, jeg har simpelthen fået givet slip på frygten i mange af den afskygninger. Frygten er blevet ophævet og er forsvundet, og jeg har fået et langt mere frit og fredfyldt liv uden alle de begrænsninger, jeg lagde på mig selv på grund af denne frygt, som jeg oplevede, at jeg var underlagt.

På vejen tilbage efter næste læs har snogen rullet sig sammen men ligger stadig i solen på græsset.

270520133076Da jeg kommer trillende med næste læs, er snogen forsvundet.

Jeg er dybt taknemmelig for, at vejen og metoden til befrielse fra slangen i paradiset er kommet til mig. Jeg har erkendt, at slangen befandt/befinder sig inde i mig, og at befrielsen derfor afhænger af mig og mit ønske om at slippe af med den for at komme til at se andre mennesker og verden med andre øjne. Befrielsen er ikke afhængig af andre menneskers gøren og laden men alene af, hvordan jeg ser på dem.

Det er en enorm lettelse at møde verden med fred og tillid i stedet for med frygt.

Slangen i paradiset kommer til udtryk på mange måder i mennesker liv … som frygt, som smerte, som lidelse af mange slags … mens jeg triller videre og stabler brænde, tænker jeg på, at verden vil blive helt anderledes,  når flere mennesker finder ud af, at de faktisk har mulighed for at slippe af med denne slange, at de kan befries fra den i deres indre, så de kan komme til at se andre, verden, livet og dets tilskikkelser med andre øjne og dermed få mere fred og glæde i deres liv.

Dette indlæg blev udgivet i Tanker om .... Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

