sceneskift

I går vendte jeg hjem til huset ved havet efter et længere ophold i skoven.

Jeg kom hjem til et frodigt, blæsende og blomstrende Samsø og til en have, hvor alting var vokset helt vildt.

130620133178130620133181Der, hvor jeg er i livet, ER jeg hele tiden det samme “sted”, det er blot omgivelserne, der skifter. Jeg hviler i bevidstheden om det, der ER, og ser blot ud på skiftende scenerier.

Der, hvor jeg ER, er der fred, glæde og kærlighed.

Sådan ER det, og det er en enorm befrielse fra fortiden og dens skiftende stemninger og drama. 

Friheden består i, at det er en indre tilstand, der ER, uafhængigt af og ikke betinget af nogen eller noget uden for mig selv.

For år tilbage ville jeg nok have haft svært ved at forstå, hvis andre havde fortalt mig om denne tilstand, fordi jeg jo oplevede og troede på, at mine oplevelser og følelser var virkelige og betinget af, hvad der skete omkring mig.

Nu ved jeg, at følelser, der kommer og går, er reaktioner på indfriede eller skuffede forventninger og forestillinger om, hvordan andre mennesker er og skal være. Og nu ved jeg, at det er noget inde i mig, der styrer, hvordan jeg ser andre. Ser jeg på andre med kærlighed og forståelse eller med vurdering og dom? Det er op til mig, hvordan jeg ser andre og verden, og hvordan jeg oplever de ting, der sker omkring mig. Det er mig, der har ansvaret, jeg kan ikke lægge det over på andre.

Det er en fantastisk frihed at være hér… i denne tilstand af fred, glæde og kærlighed … der er så megen fred i mit liv … uanset, hvad der ser ud til at ske derude.

Må også din dag være fyldt med fred og glæde.

Dette indlæg blev udgivet i Hverdagsliv, Samsø, Tanker om .... Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

