mit rum … det indre og et af de ydre

Indimellem trækker jeg mig lidt tilbage fra verden og vender indad … fokuserer helt på mit indre rum af fred, stille glæde og klarhed. En fordybelse, der åbner til nye indsigter og erkendelser.

Det meste af tiden, hvor jeg befinder mig i den ydre verden og forholder mig til den med alle dens oplevelser og sansninger, så befinder jeg mig stadig i tilstanden af fred. Men ligesom for de fleste andre mennesker, så kan begivenheder i det ydre erobre min opmærksomhed, så jeg falder ud af freden og klarheden. Heldigvis er jeg hurtig til at blive opmærksom på, når dette sker, så jeg ikke forsvinder fuldstændig ind i verdens og sansningernes uklarhed og uro.

For år tilbage befandt jeg mig hele tiden i psykens og egoets rutchebane af følelser, der kom og gik, afhængigt af, hvad jeg tolkede, der skete omkring mig. Det kunne også ske uden ydre grund, som noget ukontrollabelt, der tilsyneladende skete med mig uden min egen deltagelse og ansvar.

Nu ved jeg heldigvis, at sådan er det ikke. Det, jeg ser derude, er derinde. Det, jeg tolker, der sker derude, kommer stadig inde fra mig selv. Altså har jeg ansvaret for min oplevelser og for mit syn på andre og deres handlinger.

Heldigvis er det sådan, for hvis det virkeligt var de andres ansvar, hvordan jeg har det, så kunne jeg jo ikke gøre noget ved det, jeg oplevede som f.eks. sårende eller smertefuldt. Nu ved jeg heldigvis, at hvis jeg oplever noget sådan, så handler det om, at det, jeg ser og opfatter, ikke er virkelig sandt. Det er tegn på, at jeg har dømt en anden og mig selv til noget, vi ikke virkelig er.

Jeg har brug for dage i stille fordybelse for at fastholde mit fokus og gå dybere og dybere i mine erkendelser og udvidelse af bevidstheden, som blandt handler om at lære at skelne mellem sandt og falsk og få fjernet mere og mere af sløret for min bevidsthed.

Når jeg er her i skoven, har jeg et ydre rum, et lille gæstehus til min rådighed, hvor jeg kan trække mig tilbage til stille fordybelse i mit indre rum … og når inspirationen kalder, er der også plads til fordybelse i kreative udfoldelser. Her har jeg mine ting, og her er rart at være.

260720133441260720133444260720133445260720133447260720133456260720133457260720133449

Dette indlæg blev udgivet i Hverdagsliv, Tanker om .... Bogmærk permalinket.

2 svar til mit rum … det indre og et af de ydre

  1. Diana Fendt siger:

    En fin tekst i dag Ilse. At finde ind til den grundlæggende ro, som altid er der er en kostbar erkendelse. Kh til dig

    • ilsearanti siger:

      Mange tak for din hilsen og kommentar Diana. Ja og det er en meget befriende, frigørende og selvforstærkende erkendelse og oplevelse. Kærlig sommerhilsen til dig fra mig

Skriv et svar

