når drømme går i opfyldelse

I 80’erne og 90’erne var jeg travlt optaget af af først universitetsstudier og dernæst fuldtidsarbejde sammen med et liv med mand, barn, 4-længet gammel gård med kæmpe have og stor økologisk køkkenhave med en ret stor grad af selvforsyning ved at lave mest muligt selv, dyrke grøntsager og frugt, sylte, bage, strikke og sy. I en periode også med får, pasning, klipning, kartning og håndspinning af ulden, der blev strikket til trøjer til hele familien. Og omlægning til alternativ energi.

Min daværende mand og jeg havde visioner om det liv, vi ønskede at leve, og vi manifesterede det så langt, som tid, kræfter og forestillinger rækkede til. Der skulle jo også penge til, og vi arbejdede fuldtids begge to sammen med alt arbejdet derhjemme på gården. I 90’erne fyldte mit arbejde mere og mere, i en årrække arbejdede jeg hjemmefra ved computeren og rejste rundt i landet og lavede konferencer og faglige kurser, og min mand klarede hovedparten af det udendørs arbejde på gården, mens vi deltes om resten. Samtidig med dette var vi begge spirituelt søgende, og jeg havde i mig, at der var noget, jeg skulle i dette liv, noget jeg skulle huske, men hvad det var, vidste jeg ikke.

Samtidig med at vi levede dette liv, som vi begge ønskede, så rumsterede en drøm om et andet liv i mig. Drømmen om at skrive og male og have tid til fordybelse. Jeg skrev og malede, når jeg kunne finde og give mig selv tid og rum til det. I perioder en del og i andre perioder næsten ikke.

Jeg drømte om at kunne tage afsted til et hus ved havet, hvor jeg kunne være alene og bruge al tiden til fordybelse og til at skrive og male, men det kunne jo ikke lade sig gøre med det liv, jeg havde valgt, og jeg troede ikke, at det kunne være eller blive anderledes.

Derfor skabte jeg en fiktiv kvinde, Signe, som havde alle de evner, talenter og muligheder, som jeg ikke troede, jeg havde, og gennem hende skrev jeg min drøm ud. Hun var single og barnløs og en arv havde sat hende i stand til at tage et års orlov, så hun kunne flytte ud i et hus ved havet og koncentrere sig om at skrive og male. Hun boede i et lille hus i to etager med et godt arbejdsrum ovenpå ved et stort vindue. Hendes tid gik med at skrive, male og gå ture ved havet samtidig med, at hun begyndte at lære sig selv bedre at kende blandt andet gennem mennesker, der var i eller dukkede op i hendes liv.

Når jeg indimellem tænkte på fremtiden og på, når tiden kom, hvor vi skulle flytte fra gården, så ville jeg gerne flytte til et lille hus i to-etager, men at det skulle ligge i nærheden af havet, anså jeg for stort set umuligt at kunne realisere.

En dag i august 1999 skete der noget, der fik mig til at bede en dyb og inderlig bøn: “Før mig til vejen brolagt med glæde”. En bøn som jeg dybt i mig mærkede blev hørt, og jeg vidste med fuldstændig sikkerhed, at det ville ske, men hvad der skulle til for at nå dertil, vidste jeg ikke. Jeg fortalte min mand, at jeg havde bedt denne bøn, at den var blevet hørt, og at jeg ikke vidste, hvor meget der ville komme til at ske for at nå dertil. Jeg har skrevet om dette før her på bloggen.

3 uger efter begyndte tingene i mit liv at vælte og gennem de næste 5 år gennemgik mit liv en total omkalfatring, som endte med det liv, jeg har nu.

Jeg lever nu i nærheden af havet i mit lille to-etagers hus med et stort godt arbejdsværelse ved et stort vindue plus flere andre gode arbejds- og opholdsrum, jeg er sat fri af alle forpligtelser og bindinger og har al min tid til rådighed til at skrive og arbejde kreativt og til indre fordybelse. Og der er kommet nye mennesker ind i mit liv, som jeg kan følges med, og som jeg lærer mig selv mere at kende igennem. Og jeg har fundet det, som jeg skal i dette liv, jeg har fundet min vej til befrielse af mine illusioner.

Min drøm er gået i opfyldelse men i en langt bedre udgave end den, jeg selv forestillede mig. Vejen hertil har været forunderlig og blev tilrettelagt på en måde, der viste sig at være helt perfekt, og som jeg  selv i min vildeste fantasi ikke selv kunne have fundet på. Vejen hertil var indimellem smertefuld, fordi jeg skulle give slip på en masse, som jeg havde identificeret mig med, og som jeg ikke troede, jeg kunne leve uden. Men vejen og processen har lært mig noget om, hvad der har virkelig værdi, og hvad jeg er bag alt det ydre.

Ud over det ydre som er blevet opfyldt af min drøm, så har jeg lært helt utrolig meget gennem disse år. Jeg har blandt andet lært, at det er op til mig at vælge, hvilket liv jeg vil leve i form af, hvilket fokus jeg ønsker at se mig selv og andre med.

Jeg har lært, at glæde og kærlighed er den naturlige tilstand for mig at være i, at det er det, jeg ER. Dér ønsker jeg at leve og fokusere. Jeg vil glæde, fred og kærlighed. Herfra vil jeg se mig selv og møde andre, og jeg arbejder intenst på at frisætte mig af alt det i mig, der har hindret mig heri.

Jeg er dybt taknemmelig for, at jeg er blevet ført til vejen brolagt med glæde og til det sted, som jeg drømte om. Men dette sted er jo kun en fysisk ramme om det, det virkelig handler om, og det er, at jeg nu oplever så megen glæde, fred og kærlighed i mit liv. At skrive og udtrykke mig kunstnerisk er redskaber jeg er givet til formidling.

Det er helt tydeligt for mig, at der er en kærlig ledelse af mit liv, og at det er mit ansvar og op til mig at vælge mit fokus på mig selv, på andre og på verden og at høre efter og lade mig lede af denne kærlige, stille stemme i mit indre, der har overblikket til at vide, hvad der er det bedste for mig og for helheden.

020620147529

120620147719

 

 

Dette indlæg blev udgivet i Tanker om ..., Tekst. Bogmærk permalinket.

2 svar til når drømme går i opfyldelse

  1. Madame siger:

    Det var smukt at læse, Ilse, og det glæder mig meget, at dine drømme er gået i opfyldelse.

Skriv et svar

