rådyr og hestevogne

I går sidst på dagen havde jeg fint besøg i haven. Et smukt gyldent rådyr med sit meget lille rålam. Jeg glædede mig meget over synet.

I morges gik jeg ud i haven for at plukke mynte til min morgenthe, og på tilbagevejen kom jeg til at se på blomsterkrukkerne uden for huset, en masse bare stilke strittede lige op i luften. Alle hoveder på stedmoderblomsterne var væk. Næsten alle hoveder og knopper på roserne var væk. Der havde været besøg af rådyr i løbet af natten eller i den tidlige morgen, og de havde nippet alle hovederne af. Det syn glædede mig mindre. 😉

300620147987300620147988300620147990300620147989

Men når man bor tæt på naturen med dyr passerende forbi og igennem ens have, så er det sådan noget, der sker. Rådyr kan godt lide at spise blade, friske skud og blomster. Heldigvis for mig kan de ikke lide alle slags blomster, så der bliver noget tilbage at kigge på og glæde mig over.

Så er det jo med at plante noget, som de ikke spiser, tænker jeg, når jeg husker det. Men jeg kan vældig godt lide roser og glemmer, at det kan rådyrene også. Og netop som jeg i disse dage gik og glædede mig over at se en masse knopper på vej til at springe ud, så kommer der et rådyr forbi, som opdager det samme. Egentlig havde jeg tænkt mig at skifte stedmoderplanterne i krukkerne ud med roser, men måske skal jeg finde på noget andet. Hm…

Det er blevet sommer på Samsø. I dag var jeg en tur nede i hovedstaden Tranebjerg, og på vejen ned gennem skoven og langs havet var der en masse biler, hestevogne, cykler med og uden oppakning på vejene.

300620147994

I denne tid skal man sætte lidt ekstra tid af til sine køreture, især hvis man skal nå en færge, for man må forvente at møde en række af hestevogne i adstadigt tempo på vejen. Her på øen kan man nemlig holde ferie i en lejet hestevogn med en eller to heste foran. Hestene kan stort set selv finde vej rundt til de forskellige rastesovepladser, som er på den fastlagte ø-rute, man følger i løbet af turen. 

Dette sommermylder kommer ofte lidt som en overraskelse for mig, når jeg kommer ud på vejene, for her hvor jeg bor, mærker jeg ikke meget til det udover, at jeg kan høre hestehovenes klapren gennem byen, at jeg ser, der er mennesker i sommerhusene og på stranden , når jeg går tur, og så, at der pludselig er åben i begge kasser og kø ved  dem begge henne i Brugsen.

Det er faktisk meget hyggeligt.

Dette indlæg blev udgivet i Hverdagsliv, Samsø. Bogmærk permalinket.

Et svar til rådyr og hestevogne

  1. Madame siger:

    Dejligt indblik i dit liv på den smukke ø.
    Det glæder mig, at du også fik fint besøg i haven af et rådyr med rålam. Her glædede vi os også meget over synet for et par dage siden.

Skriv et svar

