om at være ude af trit eller ej … fra skriveværkstedet

 

At være ude af trit

 

At være ude af trit … med tiden … eller er det med mig selv?

Jeg er bagefter tiden for tiden.

Ved midnatstid går jeg i seng og sover, indtil en sommerfugl vækker mig ved at flagre mod vinduet over mig.

 

Jeg blev vækket af min sødeste søvn, siger man.

Hvordan kan søvnen være sød? Måske er det blot dette at sove, dette at være væk fra verden disse timer, mens man sover, der er sødt? Søvn er jo blot en anden bevidsthedstilstand, hvor dagsbevidstheden er fraværende, tænker jeg.

 

Sommerfuglen flagrer mod ruden og prøver at komme ud, men vil ikke hjælpes ud eller forstår ikke, at det er det, jeg prøver på.

Kan en sommerfugl overhovedet forstå? Hvad ved vi egentlig om sommerfugles bevidsthed?

Vi kæmper lidt. Jeg med varsomme fingre, der griber forsigtigt efter og om sommerfuglen, der flytter sig i sidste sekund og flakser et andet sted hen på kanten af rammen mod ruden. Jeg åbner tagvinduet helt, svinger det rundt, men sommerfuglen kan åbenbart ikke se, at den er fri til at flyve i nattens sparsomme lys. Den holder fast og bliver siddende, mens jeg svinger vinduet tilbage igen. Til sidst lykkes det forsigtigt at skubbe sommerfuglen ud i natten.

Jeg roterer under stjernehimlen i nogen tid, mens jeg bliver mere og mere vågen.

Jeg sætter mig op og ser ud på en glødende måne på vej ned under horisonten mellem træerne.

Jeg står op og går nedenunder gennem nattens mørke.

Gulvene føles behageligt kølende under mine nøgne fødder. Husets rum er tyste i nattens dunkelhed. På vejen tilbage gennem huset går jeg et skridt længere til højre på trappen end sædvanligt, og alting opleves pludseligt helt anderledes. Rummet er blevet uigenkendeligt, og jeg må føle mig frem for at følge trappens krumning.

Jeg går hen over de glatte og kølige gulve, mens jeg ser på stjernehimlen gennem vinduerne. Tilbage i soveværelset finder jeg sengen under vinduet. Jeg lægger mig ned igen under stjernehimlen og roterer i noget, der føles som uendelig tidløshed, og falder ud af tiden.

Jeg vågner efter drømmeløs søvn, og dagen er for længst begyndt uden min medvirken. Det er, som om den ikke længere ligger helt fri foran mig, som den plejer.

Jeg står op og forsøger at indhente dagen, men jeg er hele tiden ude af trit med den. Da jeg når til frokost, er det allerede midt på eftermiddagen.

Jeg vil så gerne både det ene og det andet, men kommer ikke helt i gang.

Alting går trægt. Kun ikke tankerne, når jeg sætter mig ned og skriver. Tankerne går i stå. Og tekstens ord dukker op i bevidstheden i stedet for.

Handlingen stopper tankestrømmen.

 

Jeg, jeg, jeg, jeg, jeg, jeg. Hvad er det egentlig for et jeg, der sanser, tænker, gør og vil?

 

Lad ordene komme. Lad ordene komme ned på papiret. Tankerne kan ikke komme ned på papiret, men ordene kan. Ordene og sprogets muligheder er begrænset. Tankerne derimod er uden grænser.

 

Det ender med, at jeg vælger at springe halvdelen af dagen over.

Aftenens timer, der indfinder sig med skumring og tusmørke, kan ikke erstatte morgenens lyse timer.

Hvornår er det tid?

Kan man være i trit med tiden?

Tiden er en kollektivt vedtagen norm.

Er det muligt at være i trit med en norm, der forandrer sig med tiden?

 

Skriften kalder.

Hvad med skriften, der kalder, kan man være i trit med den? At skrive er det at være i trit med skriften?

Og hvad vil det overhovedet sige at være i trit? ”Overensstemmelse med en bestemt rytme, takt eller hastighed”, siger ordbogen.

Jeg slipper tiden, der alligevel ingen egentlig betydning har, og skriver en tekst. Er jeg i trit med teksten?

Teksten er i trit med skriften. Hvordan kan den være andet, når den er skrift?

Jeg, eller hvad det nu er, er så måske alligevel ikke ude af trit?

 

Jeg er i trit uden for tid og rum. Det er det jeg er.

Dette indlæg blev udgivet i Tanker om ..., Tekst. Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

