livsglæde og rytmer i et hverdagsliv

Masser af gange har jeg her på bloggen fortalt, at jeg elsker hverdagen og at flyde afsted gennem dagen i en rytme uden plan og uden skema. Jeg er så priviligeret, at jeg har al tid til min rådighed og kan bestemme selv. Der er ikke noget, jeg skal.

Der er dog et par faste punkter på dagen, som jeg sjældent afviger fra, når jeg er her i huset ved havet, og det er min stille stund, lige når jeg står op, og igen om formiddagen med læsning og kaffe, som altid foregår på værelset ovenpå.

250920148838

Det er også her, jeg sætter mig ved skrivebordet med udsigt til træer og mose og skriver notater om nogle af de tanker, som er dukket op i de stille stunder.

250920148834

De fleste dage lander jeg flere gange i løbet af dagen ved bordet i arbejdsrummet ved siden af. Der opstår mange pauser i arbejdet, mens noget skal tørre, tid som jeg så kan bruge til noget andet. Så længe jeg er i gang med noget arbejde, er bordet fyldt med farver, værktøj og materialer, og bunkerne tager til, som tiden går. Arbejdsbordet bliver kun ryddet mellem to projekter.

250920148829250920148839

Ofte flyder jeg frem og tilbage mellem disse rum og de gøremål, som jeg bruger dem til, i løbet af dagen.

Computeren bliver flittigt brugt hver eneste dag. Med den kommunikerer jeg med verden og mine venner via mail og facebook. På den skriver jeg alle mine tekster og arbejder med fotos fra mit temmeligt omfangsrige arkiv. Både mine  egne tekster og fotos indgår som materiale i de håndlavede mixed mediabøger, jeg arbejder med.

250920148844

På et eller andet tidspunkt går turen til havet. Mod øst hvor havet er kun 7 minutters gang væk, andre gange mod vest, hvor vejen går gennem skoven. Jeg elsker disse gåture gennem skoven og langs havet. Ofte er kameraet i flittig brug undervejs.

230920148757

Aftnerne tilbringer jeg som regel nedenunder i stuen med tændte stearinlys i vinduet, en film på computeren og et strikketøj i hænderne.

Af og til er der pause i denne rytme med samvær med mine venner, men meget af tiden tilbringer jeg alene. Jeg elsker at leve i denne alenehed i dagevis, og jeg elsker pauserne med samvær.

I perioder taler vennen i skoven og jeg rigtig meget i telefon, når vi opholder os hver sit sted. Vi har meget at dele, mange tanker og overvejelser, og mange tanker om vore igangværende projekter, som vi gensidigt kan inspirere hinanden i og samarbejde om. Det er dybdegående og givende samtaler, som jeg ofte kombinerer med gåture eller strikketøj, så jeg ikke bare sidder ned og snakker.

I disse måneder er jeg mest hjemme i huset ved havet. I andre perioder opholder jeg mig meget i skoven i Nordsjælland, og så er rytmen en anden. Så er det fællesskab og samvær, der fylder mest med aleneheden som pauser indimellem.

Mit liv rummer en udstrakt grad af frihed, fordybelse og glæde, og jeg føler mig meget priviligeret og taknemmelig over, at det er sådan. Jeg kunne ikke ønske mig noget, som ville passe mig bedre.

Dette indlæg blev udgivet i Hverdagsliv, Tanker om .... Bogmærk permalinket.

2 svar til livsglæde og rytmer i et hverdagsliv

  1. Ursula siger:

    Kære Ilse,
    mange tak fordi du deler så meget fra dit liv i ord og billed. Det er meget inspirerende for meg.
    En god efterårsaften ønsker
    Ursula

Skriv et svar

