11 år i huset ved havet

I dag er det 11 år siden mit liv i huset ved havet begyndte.

Et lille fiskerhus fra 1863 i to etager, der havde en fin, ny overetage og en underetage, der trængte meget til en kærlig hånd.

I de første par år var der hverken kræfter, tid eller penge til denne kærlige hånd, så huset blev brugt, som den tidligere ejer havde efterladt det.

Her sidder jeg uden for huset den første sommer i 2004 og er bare lykkelig for at være flyttet tæt på havet i hus med have. Bemærk de store gamle vinduer med kun ét lag glas og den gamle indgang med brunt træværk.

025_23

I 2005 kom skilsmissen fra min mand gennem 32 år og dermed den sidste del af den lange og gennemgribende nedbrydning og forandring af mit liv, som jeg skrev om i går. Og så snart han var ude af huset, så begyndte jeg at forandre huset  … lige så stille med den kærlige hånd. En væg ad gangen fik hvid maling, når kræfterne var til det. Jeg fik økonomi til at få lavet bryggerset helt fra bunden med nyt klinkegulv. Min datter kom og hjalp mig med at hive gammelt tapet ned og sætte nyt grundtapet op, og jeg malede vægge, døre og karme, indtil jeg var nået hele underetagen igennem.

I 2006 holdt jeg en lille udstilling i et værelse i underetagen af nogle af de værker, jeg havde lavet i huset. TV-Samsø kom og filmede og lavede en fin udsendelse om mig og udstillingen, som kan ses under Galleri på min hjemmeside ilsearanti.dk. Jeg inviterede nogle få kvinder til fernisering, og vi fejrede den om aftenen i min have. Og huset var stadigt hvidkalket med de store gamle vinduer, men der var kommet en ny hvid hoveddør.

HPIM2924HPIM2959

 

Ilse foran husetI 2007 fandt jeg den økonomiske og praktiske løsning på at få lagt den endelige kærlige hånd på huset i form af nye vinduer og døre, og huset blev kalket gult. Og min søde og hjælpsomme tyske nabo lavede en flisegang ind til hoveddøren.

Mit gyldne hus 2

Farven holdt ikke i første omgang, så snart det begyndte at regne, løb kalken af, så der måtte en rensning af murene til i 2012.

afrensning hus maj 2012 005

Efter håndværkere havde klaret rensningen og renoveringen af murene, skulle der cementmaling på. Og jeg fandt den farve, som jeg hele tiden gerne ville have haft, nemlig Skagengul, der passer så fint til hvide døre og vinduer.

Og igen trådte min hjælpsomme nabo til og hjalp mig med at male huset. Med sine 80 år kravlede han på stige og klarede toppen, mens jeg holdt mig på jorden og strøg murværket med vand og grunding, hvorefter han kom og strøg cementfarven på. Vi klarede hele husets facade på 2 dage i perfekt samarbejde.

Endelig i 2012 blev jeg færdig med at give huset den kærlige hånd både inde og ude, så det nu kom til at fremstå og fungere, som jeg gerne vil have det.

Huset ved havet, som jeg er lykkelig for at bo i og dybt taknemmelig for hver eneste dag, jeg opholder mig i.

170720148090

170720148086

Dette indlæg blev udgivet i Hverdagsliv, Samsø. Bogmærk permalinket.

2 svar til 11 år i huset ved havet

  1. Ursula siger:

    Til lykke med dagen og tak for din fortælling om dit hyggelige og elskede hus.
    Ønsker dig i fremtiden rigtig mange gode år i huset ved havet.
    Kh Ursula

Skriv et svar

