gåsetræk fra arkivet

I denne tid flyver mange gåsetræk over Samsø.

En lyd, der minder mig om, at det er tid til, at naturen forbereder sig på vinterens hvile efter sommerens vækst, og nogle af fuglene flyver mod lunere himmelstøg efter sommerens ynglen mod nord. Før i tiden var denne lyd kombineret med bare brunsorte marker, der var høstet, pløjet og lagt til hvile for vinteren.

For år tilbage oplevede jeg efterårets gåsetræk henover Djursland, da jeg var i sommerhus ved havet. Det var i den periode, hvor mit liv var under nedbrydning og forvandling, og hvor jeg skrev og lavede billeder om den proces, jeg var midt i både dag og nat.

Her kommer et digt fra den gang fra samlingen “Bonsai-Tornerose” fra 2001-2002.

Afrejse
 
Jeg ser gåsetræk komme
fra flere retninger
de flyver alle mod vest
 
Med knævrende stemmer
finder de den rette kurs
og deres plads i en åben vinge
 
Jeg følger dem med øjnene
fra ensomhedens efterladte klokke
omgivet af himmel og hav
 
Jeg ville spørge dem
hvor de er på vej hen
men evigheden sluger både spørgsmål og svar
 
Om natten dræber jeg mine nyfødte børn
og efterlader dem synlige
i et fremmed forladt hus
 
Kun ét tager jeg med mig
nyfødt, nøgent, uden køn
og endnu ikke parat til livet
 
Jeg vandrer tungt og søgende af sted
på papiret ad afmålte linier
for at finde vejen tilbage til mig selv
 
Fuglekongen fouragerer i afskedens hegn
 

Og en reprise af et haikudigt på et foto af et gåsetræk over Samsø.

haiku med fugle

 

 

Dette indlæg blev udgivet i Tanker om ..., Tekst. Bogmærk permalinket.

2 svar til gåsetræk fra arkivet

  1. Madame siger:

    Gåsetræk er et helt fantastisk syn! Det minder mig om den enestående flotte film ‘Fugle på rejse’ hvor man følger verdens trækfugle gennem 40 lande.
    Ha’ en rigtig god weekend!

    • ilsearanti siger:

      Fugletræk er fascinerende. Jeg har haft to særlige oplevelser af fugletræk over i mit hus på Samsø. Den første var flere hundrede sangsvaner, der kom som en kæmpe sværm, og som kunne høres meget længe både før og efter de var synlige henover skoven og området her, hvor mit hus ligger. Den anden var en stor flok traner, der fløj lige over området her en forårsaften, hvor jeg var sent ude i gang med at klippe min hæk. Den film kender jeg ikke. Tak i lige måde også en god weekend til dig Gitte.

Skriv et svar

