glæden ved nære relationer

Det er stille dage i skoven med tid til fordybelse, mens vennen i skoven er ude i verden og passe sit arbejde og sine venner.

I dag har jeg en helt fri dag til min rådighed. Jeg bruger den til at flyde mellem læsning, eftertanke og arbejde i skovværkstedet.

141120149319141120149320141120149321

Noget af det, jeg tænker over i denne tid, er glæden ved venskaber og især glæden ved forhold til og samvær og samtaler med veninder. Samtaler mellem nære veninder rummer udveksling af tanker med dybde og fortrolighed i en vekslen mellem alvor og lethed, glæde og latter, som jeg sætter meget stor pris på. De venindeforhold jeg har og har haft gennem tiden har været meget kærlighedsfyldte med stor gensidig respekt og anerkendelse. Og de har altid været kendetegnet ved lange samtaler, glæde og latter.

Flere af mine venindeforhold har i nogle år været sat på lavt blus, mens jeg har været fokuseret på andre ting og andre relationer i mit liv. Nu er tiden kommet til at genoptage tidligere meget givende venindeforhold, som jeg mærker, jeg har savnet.

I går havde jeg dejligt besøg og samtale med min veninde Anne-Marie, der bor her i nærheden af skoven, og som jeg deler den dybe livsforståelse med. Det er så befriende at være sammen med mennesker, hvor vi fuldstændig forstår hinandens tanker og tilgang.

I dag har jeg haft en længere telefonsamtale med en anden veninde, Charlotte, som jeg i mange år blandt andet har delt glæden ved at skrive med. Der har været en årelang pause i vores kontakt, og det er skønt at opleve genkendelsen og glæden ved at genetablere kontakten mellem os.

Nære venskaber og venindeforhold rummer jo ofte det kendetegn, at uanset at der kan gå meget lang tid, hvor der ikke er kontakt, så er den der med det samme, når man mødes eller taler sammen igen.

Efter en længere periode, hvor jeg har levet meget stille og ret tilbagetrukket fra verden, er det nu blevet tid til at vende mere udad mod venner og verden igen. Jeg glæder mig til mere venindesamvær og til at snakke og grine sammen i timevis.

Dette indlæg blev udgivet i Hverdagsliv, Tanker om .... Bogmærk permalinket.

8 svar til glæden ved nære relationer

  1. 1annemarie siger:

    Det glæder jeg mig også til Ilse! Masser af grin!!!

  2. Madame siger:

    Det er nemlig så dejligt med nære veninder – og befriende at være sammen med mennesker, hvor man fuldstændig forstår hinandens tanker.

  3. Madame siger:

    Jeg giver dig helt ret – det er så befriende at være sammen med mennesker, hvor man fuldstændig forstår hinandens tanker. Nære veninder er guld værd.

  4. Madame siger:

    Jeg giver dig helt ret – det er så befriende at være sammen med mennesker, hvor man fuldstændig forstår hinandens tanker. Nære veninder er guld værd!

    • ilsearanti siger:

      Ja, der er så meget at være taknemmelig for i sådanne relationer. Dejligt at det nu lykkes for dig at lægge en kommentar her igen Gitte uden at blive gjort til spam.😉

  5. Lene siger:

    Så forsøger jeg mig igen🙂
    Faktisk har jeg ikke veninder, jeg har gode kolleger, som jeg griner og taler i dybde med. Jeg har også gode blogkvinder, som jeg har mødt i det virkelige liv, men veninder har jeg ikke. Måske fordi jeg har tre søstre og masser af svigerinder?

    • ilsearanti siger:

      Mange tak for at du har forsøgt at lægge en kommentar igen. Denne gang lykkedes det for mig at hente den frem af spambakken og helt her frem i kommentarfeltet. Det var rart. Det lyder dejligt, at du har så gode relationer til dine kolleger, søstre og svigerinder. Jeg har altid haft nære venindeforhold, der har betydet rigtig meget for mig. De repræsenterer frirum, hvor man kan være helt sig selv og dele tanker om dette og hint, og de repræsenterer en konstans i livet, fordi de er der, uanset pauser i kontakten og uanset ændringer i andre dele af ens liv.

Skriv et svar

