på gennemrejse

ravnen mod aften
 
 
 
Ravnen mod natten
 
Solen er forsvundet
bag horisonten
i skumringen flyver ravnen
over skoven
 
Dens hæse stemme
i det aftagende lys
minder mig om
Vi er her kun
på gennemrejse
(fra digtsamlingen “Digte fra mosen – Samsø år 1)
 
 

Weekenden har stået i gennemrejsens tegn.

Tidligt lørdag morgen forlod vi skoven og kørte tværs over Sjælland til Odden, hvor vi tog færgen til Århus, hvorfra vi kørte til Nordjylland for at deltage i en begravelse og  markeringen af afslutningen på et menneskeliv. En markering med fokus på glæde og taknemmelighed over det liv og det menneske, som har været her sammen med os, mere end sorg over det, som ikke længere er.

Vi benyttede lejligheden til at besøge nogle af mine tidligere kolleger og gamle venner, som bød på både middag og overnatning. Og det blev til et intenst samvær med ivrig samtale om livets mange spørgsmål af filosofisk karakter.

Efter morgenmad og mere intens samtale søndag morgen kørte vi igen sydpå til Århus. Her havde vi en times ventetid på færgen, som vi benyttede til en gåtur ind i latinerkvarteret, hvor vi nåede en kop kaffe på en café.

231120149378

Det var rigtig hyggeligt med et lille besøg i Århus, som i over 20 år var “min” by. Her studerede jeg på universitetet, og her havde jeg efterfølgende mit arbejdsliv, inden livet tog en markant drejning, der førte mig til Samsø.

Vi rejste igen tværs igennem landet og tilbage til skoven i Nordsjælland, hvor vi ankom efter mørkets frembrud.

Sådan er menneskelivet. Det er altsammen midlertidigt, og vi er her kun på gennemrejse.

 
 
Dette indlæg blev udgivet i Rejseliv, Tanker om .... Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

