glæden kalder … skriften kalder … tanker om daglig praksis

Det kunne være overskriften for mit år 2014.

Hele sidste år var der hos mig fokus på at få endnu mere plads til de aktiviteter, der bringer glæde i mit liv, og på hvordan jeg kan få det mere ind i min daglige praksis, både når jeg er hjemme, men også når jeg er ude på flere dages besøg eller ude at rejse.

Noget af det, der har banket  særligt på, er lysten til at skrive mere. Lysten til at skrive men også en fornemmelse af, at der er noget, der venter på at blive skrevet. Noget jeg skal give udtryk i ord måske i kombination med billeder i en eller anden form.

Lige efter nytår i 2014 blev jeg inspireret til at gå i gang med at skrive private notater i en notesbog. Det havde jeg ikke gjort i årevis. Det blev klart, at jeg skulle have et privat rum at skrive i, hvor jeg frit kunne skrive det, som ikke var tiltænkt andre øjne end mine egne, og at skrivehånden skulle holdes i gang.

Men denne banken på indefra, hvor jeg mærkede, at der var noget jeg skulle, fortsatte sammen med en fornemmelse af, at jeg skulle finde ud af, hvordan jeg kan bringe rummet til fordybelse med mig, når jeg er sammen med andre i flere dage, sådan at jeg ikke giver slip på det, jeg er i gang med.

Lige før jul fandt jeg ud af, at en af måderne er at genoptage at skrive morgensider.

Læsere, der har fulgt med her på bloggen længe, ved, at jeg flere gange har nævnt, at jeg i en lang årrække skrev morgensider; det vil sige 3 håndskrevne sider, hvor man hver eneste morgen lader tanker flyde frit og i en ubrudt strøm ned på papiret, men at jeg stoppede med det for nogle år siden, da det ikke længere føltes relevant at skrive til mig selv, når jeg kunne skrive og dele mine tanker med andre.

Morgensiderne er et af de tre redskaber, som Julia Cameron underviser i i sit 12 ugers kreativitetskursus “The Artist’s Way”, som på dansk findes som selvstudium i bogen “Kreativitet”. Dette kursus har som mål at få forbindelse med sin indre kunstner og at komme i gang med at udøve sin kunst, om det er at skrive, male, synge eller noget andet, målet er i det hele taget at få et mere kreativt liv. Julia Camerons redskaber er udover de 3 håndskrevne morgensider, et ugentligt kunstnermøde, hvor man laver en aftale med sin indre kunstner om en tur for at samle inspiration, og endelig daglige gåture.

Hvis du er interesseret i at vide mere om “The Artist’s Way”, kan du gå ind på Julia Camerons hjemmeside http://juliacameronlive.com/ hvor du kan læse, og se og høre videoer om metoden.

Udover mine overvejelser om at få udvidet og fastholdt min daglige praksis med rum til fordybelse og rum til at skrive, læse, arbejde kreativt og gå tur, uanset hvor jeg opholder mig, så har jeg også overvejet, hvad bloggen her og min hjemmeside skal bruges til.

Bloggen indgår som en del af mit kreative arbejde i min daglige praksis med at dele og udtrykke mig i ord og billeder. Og jeg har planer om indimellem at skrive nogle længere tekster “Tanker om …” om forskellige emner og at lave en underside i menuen, hvor disse tekster kan findes. Og dette indlæg, hvor jeg deler mine overvejelser og tanker om en daglig praksis, er et eksempel på, hvordan en længere tekst i et indlæg kan være.

Hjemmesiden http://www.ilsearanti.dk har været forsømt i nogen tid. Den skal opdateres og igen gøres levende med nye billeder og flere små videoer om mine arbejder. Jeg har planer om at eksperimentere med at præsentere nogle af mine mixed mediabøger i videoform, så man kan se indholdet af bøgernes sider.

Så der er nok at gå i gang med i det nye år. 

Men udover fordybelsen i disse forskellige kreative aktiviteter, så skal dagens program også indholde en gåtur i naturen. Disse gåture alene rundt i naturen giver også rum til den eftertanke og fordybelse, som jeg sætter så stor pris på, og som giver mulighed for dybde, livsfylde og indre fred og ro. Gåture er ofte også fototure, og det skal de fortsat være. I disse dage går jeg spændt og venter på at få leveret et nyt lommekamera med posten. Med det håber jeg endelig at kunne tage de billeder helt tæt på, som jeg længe har ønsket mig, men som det i øvrigt gode kamera i mobilen ikke kan levere.

I dette nye år skal disse overvejelser og tanker føres ud i praktisk levet hverdagsliv. Glæden og skriften har kaldt på mig længe. Nu er tiden kommet til at praktisere mere af det, som bringer glæde.

I dag har været en dejlig dag fyldt med glæde og fordybelse.

Dagens gåtur midt på dagen i stille vejr, mild luft og støvregn gik igennem skoven og ud til havet mod vest.  

050120159719050120159722050120159724050120159729050120159737

 

Dette indlæg blev udgivet i Hverdagsliv, I det kreative værksted, Tanker om .... Bogmærk permalinket.

Skriv en kommentar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.