en tirsdag i januar

Dagen i dag begyndte før kl. 8, da det begyndte at blive lyst, hvor jeg vågnede op til fornøjelsen ved stilheden. Stilheden i mit hus, og stilheden uden for det åbne soveværelsesvindue.

Jeg nyder at stå op til stilhed og til det begyndende dagslys og at gå rundt i huset uden at tænde lys.

Første punkt på mit daglige program er at sætte mig ned i sofaen i stuen og holde en stille stund, hvor jeg vender indad og forbinder mig med freden og stilheden indeni. Direkte derfra går jeg ovenpå og i gang med at skrive mine morgensider, som jeg altid skriver deroppe ved skrivebordet med udsigt til træer og mose. Jeg forkæler mig selv med tændte stearinlys og blomster på mit skrivebord.

060120159748

Morgenmaden består næsten altid af frugtsalat med mandler, tykmælk og hjemmelavet müsli, og den har jeg ofte indtaget foran computeren, mens jeg har tjekket email, facebook og blogs. Men ikke i dag. En del af min nye daglige praksis (som jeg skrev om i går) skal indeholde mindre tid foran computeren, og jeg vil fortsætte den stille og rolige morgen ved at spise ved spisebordet i køkkenet.

Men derefter fik computeren lidt tid. Og det har den fået indimellem i løbet af dagen. Der er jo mails at læse og skrive og blogs at følge.😉

Dette indlæg er faktisk et jubilæum. Det er indlæg nr. 1.400. Egentlig en del siden bloggen blev født i marts 2010.🙂

Et fast punkt i min daglige rytme her i huset ved havet er, at jeg drikker formiddagskaffe samtidig med, at jeg læser og fordyber mig i det læste. Det foregår altid ovenpå i mit læsehjørne i skriveværelset. Sådan har det været i årevis, og det passer mig rigtig godt og føles som en daglig gave til mig selv.

060120159755

I dag skulle posten komme og aflevere pakken med mit nyindkøbte kamera, og min VVS-mand skulle komme og udskifte skyllefunktionen i mit toilet, så jeg måtte blive hjemme og vente med at købe ind og gå tur, til de havde været her.

Posten kom, som lovet, og kameraet blev pakket ud og sat til opladning. Et lille, tyndt og fint lommekamera, der er nemt at have med alle vegne. Det bliver meget spændende at komme i gang med at lære at bruge det og at se, hvordan billedkvaliteten er. Især glæder jeg mig til at tage closeup-billeder og at afprøve zoomfunktionen, der forhåbentlig giver mulighed for blandt andet at tage fotos af fugle i luften.

060120159756

I eftermiddag var jeg ude på en times rask travetur langs havet uden telefon og uden kamera. I dag ville jeg bare gå tur og være stille. Skønt at gå der i strandkanten og gå rask til, så pulsen kommer op. Jeg elsker at gå tur alene, fordi min naturlige gårytme er i et rask tempo. De fleste, jeg går tur med, går meget langsommere, og det er jo fint nok, hvis det primært er en snakke- og hyggetur.

Hjemme igen gik jeg i gang med at rydde op, sortere og organisere nogle af mine materialer i arbejdsrummet ovenpå.

Efter at jeg i flere år har transporteret materialer og redskaber frem og tilbage mellem skoven og huset ved havet, er kasserne med materialer blevet godt og grundigt blandet sammen, så jeg har mistet overblikket over, hvad jeg har og hvor. Det vil kræve en større oprydning og sortering at få styr på og overblik over mine materialer igen. Men det vil være rart umiddelbart og nemt at kunne finde det, som jeg skal bruge, når jeg arbejder. En sådan oprydning er længe blevet skubbet ud til fordel for at arbejde med noget kreativt. Måske er tiden kommet til at få gjort noget ved det.

060120159764060120159766060120159765

Dette indlæg blev udgivet i Hverdagsliv. Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

