om at sige ja

DSCN1094Her på væggen over arbejdsbordet, hvor jeg sidder og skriver, hænger et kort med ordene: NEJ NEJ OG ATTER NEJ.

DSCN1095

Ordene hænger der og minder mig om at sige ja, ja og atter JA!

I vores del af verden og i vores kultur fokuserer vi meget på at sige nej. Ikke mindst kvinder lærer at sige nej. At sige nej, at sige fra og at sætte grænser.

Egentlig er det ret interessant, at der er så meget fokus på at sige nej i stedet for på at sige ja.

Jeg har været vældig god til at sige nej. Faktisk har det i perioder været næsten nemmere at sige nej end at sige ja. Og i tilbageblikket tænker jeg på, hvor meget jeg dermed begrænsede mig selv og andre, og hvor meget jeg måske dermed også gik glip af.

At sige ja er både at sige ja til sig selv og til andre. At sige ja til en andens ønsker og gå med til noget, man måske ikke lige selv ville vælge, kan give mulighed for at lære nye sider af sig selv at kende og også lære gaven ved at give en anden glæde ved at sige og give en anden sit ja.

En anden side af feltet mellem ja og nej er at være bevidst om sine værdier, og det man gerne vil og vil udtrykke både overfor sig selv og andre. Når man er det, vil det at sige nej være at sige ja til noget andet, til noget der har værdi for en. Jeg siger ikke nej til dig, jeg siger ja til mig selv og til noget, som jeg ønsker at prioritere højt.

Når det har værdi for mig at have tid og rum til fordybelse, til at skrive dagligt, til at arbejde kreativt og til en daglig gåtur, så må jeg sige ja til mig selv ved sætte tiden af til det og prioritere det. Det betyder så også, at jeg nogen gange må sætte noget andet til side eller lade det komme i anden række. Men selvom disse aktiviteter har meget stor værdi og er noget, som jeg prioriterer højt, så er der dage, hvor noget helt andet i samvær med en anden får og skal have højeste prioritet.

Noget af det jeg har lært er, at det ødelægger min glæde og fred, hvis jeg hele tiden sætter noget andet og andre foran mig selv, mine aktiviteter og mine egne værdier.  Jeg vender mere og mere udad mod andre og kommer på afstand af mig selv. Der skal være plads til både mig og andre i mit liv.

Og noget af det, som erfaringen har vist mig er, at jeg skal være meget opmærksom på den side af mig, der let og ubevidst sætter mig og mit til side, fordi jeg jo skal være der for andre eller sige ja til andre. Eller som finder på alle mulige (andre?) overspringshandlinger til at udsætte eller tilsidesætte det, som jeg fortæller mig selv, at jeg gerne vil. Hvis jeg vil skrive, må jeg skrive. Det er den eneste måde at realisere det ønske på. Hvis jeg vil være mere kreativ og arbejde i det kreative værksted, må jeg sætte tid af til det og gå i gang. Det er den eneste måde at realisere det ønske på. Et ønske skal omsættes i handling, ellers forbliver det blot et ønske eller en behagelig dagdrøm i en uopnåelig fremtid. Det handler om at være tro mod sig selv.

Vennen i skoven og jeg taler om, at for at der kan opstå og være et fællesskab, så skal begge parter være helt tilstede. Vi bruger dette billede: Den ene er gul, den anden er blå, og fællesskabet mellem de to er grønt. Det betyder, at hun/gul og han/blå skal være helt tilstede, for at der kan blive grønt. Og det betyder, at jeg som gul må sige både ja til mig selv, til den anden og til fællesskabet, for at der kan blive grønt. Det betyder også, at jeg nogen gange må sige nej til blå for at give plads til at være gul. Hvis gul altid siger ja til blå og dermed nej til gul, så bliver gul blå og forsvinder selv, og der bliver ikke noget grønt fællesskab.

At lære at sige ja i stedet for nej rummer for mig, at jeg skal at sige ja til både mig selv og mit og til andre og deres … og til  os og det, der er vort fælles. Når det sker, opstår det smukkeste, givende fællesskab, hvor vi vil hinandens og vort fælles bedste.

010520147097

Dette indlæg blev udgivet i Tanker om .... Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

