intet varer ved

Efter to ugers udmattende sygdom er kroppen nærmest tømt for kræfter, og det er, som om alting er gået i stå i min verden. Alt det, som jeg plejer at beskæftige mig med og være optaget af, er gået i stå.

DSCN0868

Det eneste sikre i denne foranderlige verden er netop foranderligheden. Intet varer ved. Heller ikke sygdom og udmattelse. Det går over igen.

Mens jeg har været syg og har ligget på sofaen og kigget ud på skovens træer og dyr, har jeg tænkt på, at det egentlig er mærkeligt, at vi mennesker er så knyttede til denne verden, og alt, hvad den rummer, når det eneste, vi kan være sikker på er, at intet er sikkert, og at intet varer ved. Omstændigheder forandrer sig hele tiden, mennesker kommer og går i vores liv, og den person, vi oplevede at være en gang, findes ikke mere.

DSCN1296

Alt forandrer sig hele tiden. Alt, hvad der opstår og synes at have liv, forsvinder igen. Selv det, som virker mest grundfæstet og stabilt, såsom bjerge, bliver langsomt nedbrudt og forsvinder igen.

DSCN0870

Men samtidig med, at alting i min verden synes at være gået i stå, og jeg lige nu faktisk ikke er interesseret i noget eller har lyst til noget, så ved jeg jo, at heller ikke dette varer ved. Når kræfterne vender tilbage i kroppen, vil også lysten til at gøre ting vende tilbage, og denne nuværende tilstand af indifference vil blive afløst af min naturlige tilstand af glæde og fred, trang til fordybelse og lyst til til at gøre de ting, som giver mig glæde.

This too will pass …

DSCN0874

 

Dette indlæg blev udgivet i Tanker om .... Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

