at stoppe op og mærke efter

Efter den sidste omgang sygdom er det blevet tid til selvransagelse og indre hovedrengøring.

Det er blevet tid til at stoppe helt op, mærke efter og finde ud af, hvad det er, jeg har gang i. Det er blevet tid til at kaste lys ind i alle mørke kroge og hjørner.

DSCN1414

Siden jeg kom hjem i lørdags med en totalt afkræftet krop, har jeg trukket mig helt tilbage fra verden og givet mig selv tid og rum til at gå indad, ransage mig selv, mærke efter helt i dybden og blive helt klar på, hvor jeg er i mit liv.

Selvransagelse og indre hovedrengøring kan være smertefuld, mest fordi der kan være en ubevidst frygt for, hvad der vil vise sig, og hvad der skal forandres. Alt hvad der er gemt væk, alt hvad der har forputtet sig i støvede hjørner, må hives frem i bevidstheden og frem i lyset og kigges helt tæt på.

Her til morgen vågnede jeg op til klarheden om afklaring.

Det er blevet tid til at slå en streg i sandet. Det er blevet tid til at begynde forfra. Det er blevet tid til at vende ryggen til fortiden og alt, hvad den syntes at indeholde, der ikke var kærlighed, og kun tage kærligheden, der var, med videre. Det er blevet tid til at se fremad mod en anden og måske ny måde at være i livet på. Det er blevet tid til at finde ud af, hvad jeg vil og skal med mit liv. Jeg har i årevis vidst, hvad målet er, og at jeg er på vejen hjem, men nu er det blevet tid til at justere og finde ud af, hvordan jeg kommer videre på vejen.

Glæden og freden er mine pejlemærker. Når de er fraværende, er jeg på vildspor, eller der er noget, som skal ses efter i sømmene og gives slip på.

Det er blevet tid til at vælge, hvad jeg skal sige ja til, og hvad jeg skal sige nej tak til for at sige ja til det, der er i overensstemmelse med det, jeg er.

Jeg har været  flere gange før på dette sted, hvor der er behov for afklaring og klarhed, hvor det er tid til at give slip på noget, der blokerer, for at kunne tage imod det, der er sandt, og for at være tro mod mig selv og det, jeg er. For hver gang er det på et dybere og dybere plan.

Denne afklaring behøver ikke at medføre ydre og for andre synlige forandringer i min måde at leve på. Måske vil den gøre det, måske vil den kun give indre forandringer, hvilket den helt sikkert vil. Det ydre afspejler og er billeder på den indre tilstand. Måske vil mit syn på det ydre blot ændre sig, når den indre tilstand forandrer sig.

Jeg er ved at lande i glæden og freden igen.

Dette indlæg blev udgivet i Tanker om .... Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

