stille morgen i huset ved havet

Klokken er lidt i 6, da jeg vågner her til morgen. Jeg ligger længe under den varme dyne og tænker og lytter til fuglenes sang gennem det åbne vindue, inden jeg står op.

Jeg går nedenunder og åbner døren til værelset, hvor Tilda sover. Hun står og venter og hopper glædesstrålende op i min favn. Vi siger godmorgen med gensidig glæde og kærtegn, og hun følger mig rundt i huset. Da jeg er klar, åbner jeg døren til haven og kalder på hende, og hun følger med ud og holder sig først helt tæt på mig.

DSCN1601

Solen skinner og får duggen i græsset til at glimte som krystaller. Der er helt stille. De eneste lyde er fuglene, der synger, og havet der bruser i baggrunden fra nordøst.

Tilda begynder at løbe, hun løber rundt alt hvad hun kan, som den glade hvalp hun er. Og da hun har løbet for sig selv, kommer hun hen og kigger opmærksomt op på mig. Jeg kaster en pind, som hun styrter afsted efter og kommer tilbage med. Igen og igen kaster jeg pinden, og igen og igen henter hun den med glæden strålende ud fra sig.

DSCN1602

Efter hun har besørget og fået dagens første motion, går vi ind for at holde en stille stund og spise morgenmad.

DSCN1619

Jeg bærer Tilda op ad trappen og sætter mig på mit sædvanlige sted til min stille stund med Tilda ved siden af mig, hun er ikke færdig med at lege, så hun nipper i mine fingre og hopper op og kysser mig i hovedet, inden hun accepterer at være stille.

Jeg laver min sædvanlige blandede frugtsalat til morgenmad og giver Tilda melon skåret i små stykker. Hun spiser koncentreret og tømmer sin skål på et øjeblik.

Efter morgenmaden går vi igen ud i haven.

DSCN1608

Solen sender nu sit lys ind i en større del af haven, hvor græsset stadig er meget vådt af dug. Tilda går stille rundt på opdagelse og snuser til alting, lytter opmærksomt og kigger efter de summende bier, mens jeg filmer og fotograferer. Hun tager hele haven i besiddelse og undersøger ethvert hjørne. Hun bliver mere og mere tryg og fri til at bevæge sig rundt.

DSCN1605DSCN1616

Det er 6. dag i vores liv sammen, og jeg har endnu ikke hørt hende gø.

Vi er i gang med at lære at hinanden at kende og at leve sammen, så der bliver plads til både dig og mig og os.

DSCN1611

Må også din lørdag være fyldt med sol og glæde.

Dette indlæg blev udgivet i Hverdagsliv, Samsø. Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

