mit liv med Tilda

Mit liv har forandret sig en del, efter at Tilda er dukket op og blevet en del af det. Sådan en hundehvalp har brug for meget opmærksomhed, pasning, leg og gåture.

Hun følger mig stadig som en skygge og vil gerne være med alle vegne. Det er lykkedes at bibeholde de stille morgener med fordybelse efter en tur ud i haven som det første. Og mens jeg læser dagens tekst og går ind i fordybelsen, ligger Tilda tæt op ad mig og sover.

Efter en hel nat, hvor hun har sovet i et værelse for sig selv, vil hun gerne være lige i nærheden, også når jeg tager bad, så hun bliver næsten lige så våd, som var det hende, der var i brusebad.

DSCN2104

Min morgenmad har i årevis bestået af frisk frugt, yoghurt og müsli, og Tildas morgenmad består nu af en skål med melonterninger, hvilket hun sidder stille og venter på, mens jeg laver morgenmaden, og som hun spiser med stor fornøjelse.

Når vi har spist morgenmad, og hun er blevet tør, så er det tid til at komme op på bordet og få den lange pels striglet, børstet og redt igennem. Det kræver en del, og er et af områderne, hvor vi stadig har en del at lære sammen for at det bliver ordnet grundigt nok.

DSCN2101

Det er sjovt at lege med vasketøjet, der bliver sorteret på bryggersgulvet og spændende at kigge på vaskemaskinen, hvor indholdet drejer rundt. Og når sengetøjet skal skiftes, er det en fest. Man kan blive helt væk i lagen og dynebetræk, mens det bliver taget af. Og når det nye skal lægges på, må det være fordi vi skal lege, så det er en opgave med forhindringer.

DSCN2121

Tilda holder af at være ude i haven, og vi bruger meget tid på at lege i haven, kaste pinde og en bold, som hun igen og igen med stor iver flintrer afsted efter og kommer og afleverer, indtil hun har fået nok og har brug for en pause.

På de daglige gåture hilser vi på hunde og mennesker i alle aldre, så jeg er kommet i snak med både fastboende og turister, som jeg ellers kun ville have hilst på på vejen. Tilda elsker mennesker både børn og voksne og vil gerne hilse grundigt på dem alle, og hun undrer sig synligt, når der er nogen, som ikke er interesseret i at hilse på hende. Og når vi kommer ud på stranden, elsker hun at løbe frit og så hurtigt hun kan. Nogen gange leger hun med bølger og smager på dem, andre gange er det muslingeskaller og tang, der er mest spændende.

Og jeg nyder, at hun kan løbe frit på stranden, så jeg får lejlighed til at gå i mit eget raske tempo og også få plads til mine egne tanker.

Når aftenen er kommet, falder hun til ro og lægger sig til at sove et sted i nærheden, mens jeg får ro og sammenhængende tid til at læse eller se en film. Ved sengetid går vi sammen ud i haven ligesom om morgenen, og bagefter går Tilda selv op i sin kurv, vi siger god nat, og jeg lukker døren til værelset, hvor hun sover.

DSCN2109Tilda har bragt meget liv, leg og glæde ind i mit liv og også en del ting at lære at give slip på og sige pyt til.

En lektion i kærlighed er vores liv sammen.

DSCN2117

Dette indlæg blev udgivet i Hverdagsliv. Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

