haveglæder

Jeg er jo så priviligeret at bo i hus med have. En lille og overskuelig have, der ikke behøver at kræve særlig meget arbejde. Men, som det vil være nogle læsere bekendt, så er jeg mere til at nyde end til at yde, når det kommer til en have.

Og da jeg har været en del omkringfarende i nogle år og har opholdt mig en del i skoven i Nordsjælland, så er min have blevet temmelig forsømt. Det ses tydeligt på de bede, der skulle forestille at være blomster- og staudebede, men som er blevet fyldt med højt græs.

Nu er tiden kommet til at gøre noget ved det, så den sidste uges tid har jeg indimellem løsnet totter af græs med greben, lagt mig på knæ og stille og roligt skilt græs fra jord, så stenkant, bed og planter igen begynder at komme tilsyne.

Tilda synes, det er helt vildt hyggeligt at være i haven sammen, og hun hjælper med det hele. Så når jeg begynder at grave og hive græs op, gør hun alt, hvad hun kan for at hjælpe. Hun hiver i græsset, så jeg ikke kan se, hvad jeg selv laver, og graver store og dybe huller i bedet, så jorden står omkring hende.

DSCN2318DSCN2321DSCN2322DSCN2330DSCN2332

Jeg holder meget af at have blomster i haven, og de fleste er placeret i krukker. Der har jeg rimeligt styr på dem. Og som bekendt er jeg så priviligeret at bo med naturen helt tæt på, så der jævnligt kommer rådyr igennem haven.

Den anden morgen var det tydeligt, at et dyr havde været forbi. Stort set alle blomster i krukkerne var blevet nippet af, nogle af roserne havde endda fået spist næsten alle sine blade også, selv en af stokroserne havde mistet nogle toppe og knopper.

DSCN2295DSCN2297

Sådan er det, når man bor, som jeg gør.

Vi er flere, der holder af blomster, og så må vi jo deles om dem. Nu venter jeg bare på, at der kommer nye blomster i krukkerne og håber, at jeg når at se dem og nyde synet af dem nogle dage.

Og mens jeg venter, kan jeg glæde mig over, at klematissen i æbletræet blomstrer, og de blomster har jeg for mig selv, for dem kan rådyrene ikke nå.

DSCN2312DSCN2306

Dette indlæg blev udgivet i Hverdagsliv. Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

