hvorfor skal det hele være så pænt?

Dette spørgsmål lød i min bevidsthed i morges, og jeg satte mig straks ned og skrev side op og side ned for at nå i dybden af, hvad spørgsmålet ville afdække.

Spørgsmålet opstår, fordi jeg er tiltrukket af og føler mig inspireret af andres arbejde, der tydeligvis ikke frygter det grimme og mislykkede, nogen dyrker det ligefrem. Men denne inspiration og ønsket om at arbejde og udtrykke mig mere frit og omfavne grimheden, det løse, frie udtryk, det mislykkede, er indtil nu altid resulteret i en fortsat pænhed i mit eget udtryk.

forestillingers magt marts 2012 009

Jeg har simpelthen placeret mig selv i pænhedens bur på grund af en ubevidst frygt for det grimme og mislykkede. Jeg skal nemlig helst være perfekt, siger mit ego, samtidig med at det fortæller mig, at det er jeg jo langt fra, og derfor gemmer der sig noget frygteligt og grimt nede på bunden.

Nu er det jo heldigvis sådan, at når jeg får øje på egoets vrangforestillinger, så ved jeg, at det er vrangforestillinger, og jeg ser pludselig klart det, der har styret mig i årevis i min ubevidsthed om fortrængte forestillinger. Tro aldrig på egoet, det er fuld af vrangforestillinger. Men når det bliver gennemskuet og erkendt, kan fortrængningerne gives lys, og deres virkning ophæves. 

Efter at have skrevet og kommet til klarhed over, at pænheden skal dække over en forestilling om, at der gemmer sig noget grimt nede i det ubevidste, så var det tid til at arbejde videre med nogle påbegyndte sider.

Indsigten havde frisat en masse energi og inspiration.

DSCN2335DSCN2336DSCN2337

Dette indlæg blev udgivet i I det kreative værksted, Tanker om .... Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

