udvikling eller at vikle ud

Vi taler så meget om, at vi skal udvikle os, at livet er en lang udviklingsproces, hvor vi samler erfaringer, og at vi er det, som fortiden har gjort os til.

Jeg ser på mit liv og min proces på den måde, at det nærmere er en proces med at vikle mig ud af alle de forestillinger, illusioner og blindgyder, jeg har viklet mig ind i i min forståelse af mig selv og verden omkring mig.

DSCN1139

At vikle mig ud af et selvskabt filtret net, der har dannet slør for min bevidsthed, så jeg har glemt både sandheden, og hvad jeg selv og andre er. Så at vikle ud betyder egentlig aflæring af de ting, jeg og erfaringerne har lært mig.

Blandt andet tanker som: At jeg skal og kan klare mig selv ved at være selvstændig og uafhængig. At fortiden har lært mig noget og gjort mig til den jeg er. At ting der sker udenfor mig selv bestemmer, hvordan jeg har det. At jeg er påvirket af verden, af andre menneskers gøren og laden, i stedet for af hvordan jeg ser på verden og på andre mennesker og deres gøren og laden.

Længe har jeg søgt efter sandheden og kærligheden. Jeg har søgt mange steder, men det er gået op for mig, at sandheden og kærligheden ER, den findes i mit indre, så det som jeg skal søge efter, er alt det, som forhindrer mig i at have kontakt med sandheden og kærligheden.

At vikle mig ud kræver, at jeg er meget opmærksom på at få øje på de barrierer og opfattelser, jeg har bygget op omkring mig, barrierer der bygger på ubevidst og ofte kollektiv frygt, som skjuler den fred, glæde og kærlighed, som er i mit og alle andres indre.

Jo mere jeg vikler mig ud, jo mere kontakt får jeg med freden, glæden og kærligheden, og jo mere ser jeg på alle andre og de ting, der ser ud til at ske i verden med kærlighedens og fredens øjne.

Jeg øver mig i at se kærligheden i andre, uanset hvad de siger og hvad de gør, og i at se at når de taler og handler på en ikke-kærlig måde, så bunder det i ubevidst frygt og er dybest set et ubevidst råb om hjælp og kærlighed. Og med andre mener  jeg alle andre, lige fra mennesker i min nærhed, til politikere med en anden mening end mig og til dem ude i verden, der opfatter sig selv som hellige krigere.

Med denne tilgang og bevidstheden om, at min fred kun kan forstyrres af mine egne tolkninger, følelser og tanker, så kan jeg se på andre mennesker med overbærenhed, fordi det ikke er dem, der sårer mig eller gør mig vred, det er jeg selv ansvarlig for.

Jeg kender jo selv frygten, både den der er bevidst, og den der er ubevidst, og som dukker op på mange forskellige måder og forstyrrer min indre fred. Jeg kender til sårethed, vrede og ønsket om at forsvare mig eller at angribe andre for det, jeg opfatter, de gør. Jeg ved, hvordan det er at være der, jeg kender smerten og lidelsen, og jeg ved også, hvordan det er at være i en tilstand af fred. Og det er i freden, jeg ønsker at være, og det gode er, at det er op til mig og ikke til andre, om det lykkes for mig.

Når jeg får viklet mig ud og får ophævet alle de indre barrierer, jeg har lavet for min bevidsthed om sandheden og kærligheden, så vil sandheden og kærligheden vise sig af sig selv. For sandheden og kærligheden er altid til stede og tilgængelig, når bare jeg ikke sætter forhindringer op for det i min bevidsthed og vælger at være i illusioner og frygt i stedet for.

At vikle mig ud er at gå vejen hjem.

DSCN1151

 

Den fortabte søn

 

Fra tidernes morgen

har jeg søgt efter lykken

og vandret rundt i verden

for at finde den der

 

Jeg har søgt den i kærlighedsforhold

jeg har søgt den i forældreskabet

jeg har søgt den i venskaber

jeg har søgt den i status

jeg har søgt den i anerkendelse

jeg har søgt den i andres øjne

jeg har søgt den i besiddelser

jeg har søgt den i naturen

og jeg fandt den alle steder

 

Men efter en stund viste det sig at være et fatamorgana

og spejlinger af min egen stærke længsel

 

Efter lang lang vandring i verden

går det op for mig

at jeg har taget fuldstændig fejl

lykken findes slet ikke derude

 

Jeg vender om og går hjemad

Dette indlæg blev udgivet i Tanker om .... Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

