hvad laver jeg egentlig her?

Selvom jeg holder af at rejse og opleve steder, der er anderledes end herhjemme, så har jeg dybest set ikke behov for at tage nogen steder hen.

Da jeg i sidste uge befandt mig i ødemarken mellem fjeldene i Norge, tænkte jeg: Hvad laver jeg egentlig her? Hvorfor er jeg rejst hertil, hvad vil jeg, og hvad skal jeg her?

Vennen i skoven sagde, at vi sagtens kunne blive nogle flere dage oppe i fjeldene, inden vi tog hjem, men jeg ville bare gerne hjem, hjem til hverdagen og hjem til fordybelsen i mit eget arbejde.

Efter at mit liv i en årrække var ekstremt begrænset på grund af en tilskadekomst, der gav en årelang invaliderende sygdomsperiode, hvor jeg stort set ingenting kunne og slet ikke kunne klare verdens mange indtryk, så var det en enorm gave og udvidelse af min ydre verden, da jeg sammen med vennen i skoven i 2008 begyndte at rejse ud i verden, først nordpå til fjeldene og senere sydpå til andre bjerge. Noget som i årevis var helt uden for min rækkevidde, og som jeg ikke troede nogen sinde kunne blive muligt for mig igen i dette liv.

Siden 2008 har vi rejst rundt i Europa i bil med hus på taget en eller to gange om året, og jeg har nydt det i fulde drag, men allerede sidste år tænkte jeg, at der ikke var nogen grund til at rejse ud mere, for hvad skulle vi egentligt der?

Jeg har ikke længere behov for de oplevelser, som den ydre verden tilbyder af sanselig eller kulturel art i forskellige lande, for egentlig er det altsammen det samme, det tager sig bare lidt forskelligt ud. Det er natur, det er bygninger, det er mad, det er ting, det er mennesker, der taler forskellige sprog og har lidt forskellig adfærd. Men det er altsammen af ydre karakter og dybest set det samme indhold bare i lidt forskellig fremtrædelsesform.

Det er forskelligt formede kulisser for det samme teaterstykke.

Så hvad skal jeg egentlig der?

Det kan måske lyde lidt trist, men sådan oplever jeg det ikke. Det er blot en erkendelse af den langt større rigdom det indre giver mig i forhold til, hvad det ydre kan byde på. Men der er ikke noget galt i at rejse eller at glæde sig over oplevelser, slet ikke, men jeg har bare mere behov for noget andet. Og jeg vil da blive ved med at gå ud i verden og glæde mig over noget der, som pauser i min fordybelse.

Læsere, der jævnligt besøger min blog, vil være bekendte med, at jeg ofte trækker mig tilbage fra verden, og at jeg ynder alenehed og rum til fordybelse.

Det, jeg søger, er først og fremmest af indre karakter. Jeg behøver ikke at tage til bjerge eller et andet sted hen for at nå den fordybelse. Det, jeg ønsker og søger, er lige her, hvor jeg er. Det har intet med den ydre verden eller et ydre sted at gøre.

Og hvad er det så, jeg vil og ønsker?

Jeg ønsker et enkelt liv.

Jeg ønsker fred og ro.

Jeg ønsker tid og rum til fordybelse.

Jeg ønsker indre fordybelse og fordybelse i mit arbejde.

Jeg ønsker at udtrykke mine tanker og indsigter i skrift og forskellige kunstneriske udtryksformer.

Jeg ønsker at dele mine tanker, indsigter og kunstneriske arbejde med andre.

Jeg ønsker den glæde, det giver, i oplevelsen af at være og leve i overensstemmelse med det, jeg er.

Og der, hvor jeg har og kan dette allerbedst, er hjemme!

Så der er ingen grund til for mig at rejse ud og få alle mulige ydre oplevelser, når det er de indre, der er de væsentligste for mig.

Den indsigt har sommerens rejser til storbyen Berlin og de norske fjelde sammen med fryden over igen at være tilbage i hverdagslivet og fordybelsen i mit arbejde blot tydeliggjort.

DSCN2696

Dette indlæg blev udgivet i Tanker om .... Bogmærk permalinket.

2 svar til hvad laver jeg egentlig her?

  1. Ursula siger:

    Meget smukke og kloge orde.
    Sommerhilsen fra Fanø
    Ursula

Skriv et svar

