at flyde gennem dagen uden plan

Som jeg har fortalt flere gange her på bloggen, så elsker jeg dage helt uden aftaler og planer, hvor jeg bare flyder afsted.

En sådan dag har det været i dag.

Den begyndte med en tidlig telefonsamtale med en veninde om dette at give sig selv lov til at prioritere at bruge tid på sig selv og på det, som giver en selv glæde.

Jeg har flere af den slags samtaler med nære veninder for tiden. Samtaler, der handler om indsigter i, hvordan vi gennem livet har sat os selv tilside og ikke givet os lov til at bruge tid for os selv. Og efter et langt liv på denne måde er der stadig en  mere eller mindre ubevidst stemme i dybet, der fortæller os, at vi skal gøre os fortjent til kærlighed, og at det gør vi blandt andet ved at prioritere andre og gøremål i verden foran os selv.

På et tidspunkt dukker denne forestilling op til overfladen under en dyb og vedholdende længsel efter tid for os selv til at fordybelse i noget kreativt eller noget andet, der er glædesfyldt. En længsel, man ikke kan blive ved med at overhøre, med mindre man vil leve med tiltagende indre utilfredshed og smerte.

Mit liv er så priviligeret, at jeg har de optimale muligheder og rammer for at leve sådan, som jeg gerne vil og bruge min tid på det, der giver mig glæde. Men det kræver, at jeg står ved min glæde og anerkender mig selv ved at prioritere rum og tid til at dyrke denne glæde og praktisere det, som fremmer den. Hvis jeg ikke kan give mig selv denne anerkendelse og kærlighed i form af tid og rum, kan mine rammer og omstændigheder være nok så perfekte.

Det er kun mine egne tanker, der kan begrænse mig og forhindre mig i at gøre det, som gør mig glad. Og det er mig, der må give mig selv kærlighed i form af anerkendelse og rum til at gøre det, som giver mig glæde.

Det handler om at tage mig selv alvorligt i forhold til, hvad jeg gerne vil. Hvis jeg gerne vil skrive, må jeg skrive. Hvis jeg gerne vil arbejde kreativt og lave kunst, så må jeg gøre det. Hvis jeg vil indre fordybelse og stilhed, må jeg prioritere det.

Jeg elsker disse dage, hvor jeg bare flyder afsted i de gøremål, som jeg elsker, og som giver mit liv fylde.

Efter telefonsamtalen sætter mig ved skrivebordet og skriver mine daglige sider. Lytter indad og lader tankerne flyde ud på papiret.

DSCN3018

Jeg flyder fra skrivebordet og til arbejdsbordet for at lave nogle sider i min art journal.

I dag har jeg skrevet nogle små tekster til dette brug på en gammel manuel skrivemaskine, som jeg fandt på et loppemarked sidste år. Dette arbejde går jeg til og fra flere gange i løbet af dagen, mens sider tørrer og/eller idéer simrer.

DSCN3017

DSCN3015DSCN3058DSCN3067

DSCN3056Det bliver også til frokost i haven og en havetur med kameraet i middagssolen. Der er sensommermotiver at fange og gemme.

DSCN3021DSCN3029DSCN3033DSCN3039

Midt i det hele går jeg tur med Tilda. Jeg går med en lille glad hund ved havet og føler glæden sprudle i mig. Jeg er lykkelig og dybt taknemmelig over mit liv, sådan som det er, og over at jeg bor på dette dejlige sted.

DSCN3042Og lige nu, mens regnen siler ned, og de næste sider i bogen tørrer, er jeg gået nedenunder til arbejdsrummet her og har sat mig ved computeren for at lave dette indlæg.

Må også din dag være fyldt med det, som giver dig glæde.

Dette indlæg blev udgivet i Hverdagsliv, I det kreative værksted, Tanker om .... Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

