daglig fast og flydende praksis

Som det vil være læsere af min blog bekendt, så er mit liv præget af en praksis, der rummer meget tid og rum til stilhed, fordybelse og kreativitet og helst i en flyden gennem dagen. Men efter at jeg fik hund for et halvt år siden, har jeg måttet tilrette min daglige praksis til at rumme dette samliv.

Min daglige rytme begynder med en stille stund lige fra morgenstunden, efter Tilda og jeg har været ude på en kort haveluftetur. Tilda følges med mig op ovenpå og ligger tæt op ad mig i denne stille stund, hvor jeg vender indad og er stille.

Efter morgenmaden eller lidt senere på formiddagen skriver jeg morgensider. 3 håndskrevne sider i min notesbog, hvor jeg lader tanker dukke op i bevidstheden og lande på papiret. Dette skriveri er privat og kun for mine egne øjne. En gang imellem dukker der dog tanker og tekster op, som jeg deler her på bloggen og/eller i mine bogværker.

I lang tid foregik Tildas morgenluftetur kun i haven, men i den senere tid er vi begyndt at gå en kort tur sammen derudover.

Der er for tiden en del vejarbejde med store larmende maskiner på vejen, hvor vi går tur, så i går blev jeg enig med mig selv om at indføre noget nyt i morgenens rytme, så vi kunne få en rarere og mere fri morgengåtur.

Efter morgensiderne var skrevet inviterede jeg Tilda på en cykeltur, hvilket hun tog imod med stor glæde og logren. Hun elsker at cykle og løber hen til cyklen og står op ad den for at komme op i kurven og afsted. Vi cyklede ud til havet og gik tur der. Tilda løb rundt og snusede, mens jeg fotograferede gåsetræk, himlen og havet.

DSCN3239DSCN3240DSCN3243DSCN3245

Skønt at være ved havet sådan en stille morgenstund i kølig, frisk luft og bølgebrus, hvor vi har det hele for os selv.

DSCN3259

Denne morgencykeltur til havet er nu blevet en del af vores daglige morgenrytme, og vi nyder turen begge to. På den måde går vi vores korte morgentur ved havet i stedet for på vejene.

DSCN3263DSCN3265

Hjemme igen laver jeg formiddagskaffe, som jeg tager med op ovenpå til det lyse skriveværelse, hvor jeg har min fordybelses- og læsetid.

Så er det blevet tid til flyden igennem resten af dagen. Nogen gange skriver jeg igen, inden jeg går ind i arbejdsrummet ved siden af og sætter mig ved arbejdsbordet. Andre dage går jeg direkte i gang i arbejdsrummet. Praktiske og huslige gøremål ordner jeg indimellem i denne flyden, og nogen gange bliver det til en længere gåtur midt i det hele.

De fleste dage bliver Tilda børstet og redt igennem. Hendes lange pels filtrer og tang, kviste og altmulig andet i skoven og på stranden hænger fast i pelsen, så den skal holdes jævnligt. Men heldigvis er vi blevet gode til at klare dette sammen. Hun vil gerne være sammen med mig i det, accepterer, at det skal gøres, og lægger sig ned og slapper af imens.

DSCN3266DSCN3268

Hen på eftermiddagen går Tilda og jeg en lang tur i naturen her i området eller cykler eller kører et andet sted hen og går tur. Dette er et must og en fast del af eftermiddagen, som Tilda gør meget opmærksom på, når tiden er inde.

Efter dette faste programpunkt på dagen fortsætter dagen i en flyden mellem gøremål.

Jeg har skullet finde en balance imellem det faste og det flydende i samlivet med en hund. Jeg vil gerne flyde, og hunden vil gerne det faste, så jeg prøver at lære hunden at flyde samtidig med, at der er faste punkter i denne flyden.

Dette indlæg blev udgivet i Hverdagsliv, Tanker om .... Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

