efter faldet

Et konkret fysisk fald i december 2013 blev et vink med en vognstang til mig om at se nøje og med helt åbne øjne på mine prioriteringer i måden at leve mit liv på.

Allerede, mens jeg måtte ligge stille i sengen med hjernerystelse, begyndte tekster at dukke op i min bevidsthed for at blive skrevet efter en meget lang kreativ pause.

I begyndelsen af 2014 begyndte jeg at ane konturerne af en bog, der var på vej. En større bog med tekster og billeder.

Jeg mærkede en stærk længsel efter at skrive, efter at skrive mere og dagligt. En længsel efter at vende tilbage til at koncentrere mig om og fokusere på mit eget indre kreative rum, hvor tekster og billeder ventede på, at jeg skulle dukke op og tage imod dem. Og jeg genoptog at skrive daglige morgensider og at arbejde med mine mixed mediabøger.

En stime af digte og tekster begyndte at dukke op for at blive skrevet, tekster om denne længsel, tekster om at falde, tekster om at vågne op.

Og i den tid, der nu er gået, er der jævnligt dukket digte og prosatekster op, som skulle skrives til denne bog.

Et af de tidlige digte om denne længsel og om visionen af en kommende bog lyder sådan:

Skriften kalder

Et fald

slog hul på skriften

og døren til det kreative rum

sprang op på vid gab

ud flød ord og billeder

efter lang tids

tørke

Slag

pause

slag

 

Et savn

rejser sig

i bevidstheden

en længsel

efter at være i skriftens rum

hvor ordene flyder i en strøm

 

Noget

rumsterer

i mit indre

noget der vil ud

noget der vil udtrykkes

og formes

i ord og billeder

 

Dette noget banker på

i min bevidsthed

for at blive udtrykt

Jeg mærker det

 som en væddeløbshest

der står og skraber i jorden

mens den venter på start

 

Jeg læser

andre kvinders ord

og trangen til at skrive forstærkes

Jeg ser

andre kvinders ord, billeder og bøger

og trangen til at forme i ord og billeder forstærkes

En bog venter

på mig

 

Jeg venter

på en indre marchordre

klar, parat, start

Og nu er jeg i gang med arbejdet med denne bog. Selve bogens fysiske form er lavet, og nu er jeg i gang med indholdet.

“Efter faldet” er arbejdstitlen og formentlig også den endelige titel. Titlen refererer både til det konkrete fysiske fald og vinket med vognstangen men også til, at jeg og vi mennesker er faldet ud af Himlen og er blevet væk fra det og den, vi ER.

Jeg er i gang med at samle tekster sammen, der er sikkert flere, som jeg endnu ikke er kommet i tanke om, og der er helt sikkert flere, der skal skrives. Der forestår et eftersøgningsarbejde i mine tekster.

Imellem disse tekster skal der være nogle billeder, blandt andet symbolske fotos, der korresponderer med teksterne. Derfor er jeg i gang med at kigge i mit store arkiv med fotos, som jeg har taget siden 2008, hvor jeg for alvor begyndte at fotografere.

DSCN3752

Jeg mærker, at jeg er i gang med det, som hele tiden har været meningen. Det er en fryd at være i gang og at være i det indre kreative rum, hvor svarene findes, og inspirationen dukker op, når jeg skal bruge dem.

Dette indlæg blev udgivet i Book Art, I det kreative værksted, Tanker om ..., Tekst. Bogmærk permalinket.

2 svar til efter faldet

    • ilsearanti siger:

      Ja, sådan Anne-Marie. Nogen gange skal man have et vink med en vognstang, og når man så endelig hører efter, så åbner der sig en skattekiste fyldt med glæde.🙂

Skriv et svar

