det der kommer og går

Denne verden og vores liv her er karakteriseret ved foranderlighed og forgængelighed. Intet varer ved her. Vore kroppe bliver født for at dø og forsvinde igen. Gennem hele det korte liv forandrer kroppens form sig, og mennesket synes at udvikle og forandre sig fra barn til voksen til gammel, inden det forsvinder i gravens mørke.

I dag, da jeg gik en dejlig tur langs havet midt på dagen i solskin fra den lavthængende sol, der end ikke nåede op over trækronerne, gik jeg og tænkte over alt dette foranderlige. Havet mod øst var næsten stille med lave, blide og lange bølgeskvulp mod stranden. For få dage siden piskede storm henover landet, og fik havet til at stige og rejse sig i kraftige bølger, der skyllede ind og rev sand og planter med sig ud igen. Stranden og havet skifter form hver eneste dag.

2811201510651

Jeg tænkte på mit eget liv og dets foranderlighed og på alt dette, som er kommet og gået. Personer er kommet ind i mit liv for at forlade det igen efter kort eller længere tid, enten fordi deres liv sluttede, eller fordi vi ikke skulle følges ad længere. Relationer er begyndt og sluttet igen eller har forandret form fra nærhed til fjernhed. Ting, boliger og steder er kommet og gået på min vej gennem livet.

Der er intet stabilt og vedvarende i denne verden. Når vi skal have kontakt med det stabile og vedvarende, må vi vende os mod det, som er hinsides denne verden af tid og rum.

Mit liv har været karakteriseret af flere store og forandrende skift. Skift i ydre omstændigheder, flytninger, uddannelser, arbejde, tilskadekomst og sygdom, ægteskab og skilsmisse, samliv og aleneliv.

Min flytning til Samsø havde som drivkraft, at jeg efter en tilskadekomst havde brug for at bo et stille og roligt sted. Efter min skilsmisse og en begyndende bedring af mit helbred og min funktionsevne skiftede mit liv fra det ekstremt stille til et lidt mere aktivt og udadvendt liv, hvor jeg begyndte at bevæge mig rundt i landet og være væk hjemmefra i perioder. Og da det behov opstod, blev der på forunderligvis skabt en økonomisk løsning, så jeg kunne få egen bil til mine ture rundt i landet. Og da det blev tid til bilskift, blev dette også løst helt forunderligt.

Efter nogle år, hvor jeg har savnet mig selv og at fokusere på det, som er det vigtigste for mig, og hvor glæden derfor ofte har været fraværende, er det i løbet af dette år, som snart er slut, blevet helt klart for mig, hvad det er, jeg vil og skal med mit liv. Jeg vil være hjemme, hvor jeg har de optimale rammer for at fokusere på de ting, der er vigtige for mig. Jeg har ikke brug for at rejse ud og være hjemmefra. Jeg har ikke brug for at rejse på ferieture ud i verden. Jeg har ikke brug for alle mulige oplevelser. Det, jeg har brug for, er fred og ro til indre fordybelse mod det, som er hinsides denne verden, og til fordybelse i at skrive og arbejde med mine bogværker.

Og som symbol på dette valg og ændringen af mine livsomstændigheder fik min bil sin dødsdom. Den stod foran syn, og det kunne ikke betale sig at reparere den, så den kunne gå gennem syn, derfor kørte jeg i mandags til fastlandet og afleverede den til ophugning med tak for lang og god tjeneste. Jeg tænkte, at det kunne være, at der ville dukke en anden bil op, som jeg kunne betale, indtil det blev klart for mig, at jeg ikke længere har brug for bil, for jeg skal jo bare være hjemme. Og når jeg har brug for transport, er der andre muligheder.

Efter dagens gåtur ved havet satte jeg mig ved arbejdsbordet og arbejdede videre på bogværket “Efter faldet”, der rummer tekster om den forandringsproces, der har ført til at blive klar på, hvad jeg vil og skal med mit liv nu.

At træffe valget om at være her og give mig selv tid og plads til den fordybelse jeg ønsker, har bragt dyb fred og glæde ind i mit liv. Jeg lever tilbagetrukket, stille og fokuseret, og jeg nyder hver eneste dag i min alenehed og hviler i glæde og vished om at være lige præcis her, hvor jeg skal være og i gang med det arbejde og den opgave, som jeg er kommet til verden for at løse.

DSCN3858

 

Dette indlæg blev udgivet i Tanker om .... Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

