tågeslør

Dagen og øen er indhyllet i tågeslør, der sluger en del af det kortvarige dagslys.

DSCN3946

Den korte dag gør, at jeg ikke kan fortabe mig i det kreative værksted, for det er nødvendigt at komme ud at gå tur, mens det er lyst.

DSCN3947

Det omfattende kloakeringsarbejde på vejen ud til Mårup Østerstrand gør, at det hverken er muligt at gå eller cykle ud til havet, som jeg plejer, vejen er spærret. De fleste andre veje og skovveje er opkørte og mudrede, og med en lille kortbenet hund, kan det ikke undgås, at hun bliver våd og indsmurt i mudder. Jeg må finde alternative veje og indimellem skrå tværs igennem haver ved sommerhuse for at komme forbi de spærrede veje frem og tilbage til havet, men husene står jo tomme nu, så det generer ingen.

I den stille tid uden turister er der ikke så megen trafik på asfaltvejene, så vi går ofte tur mod vest, ad landevejen ud til Mårup Havn og langs havet og igennem skoven tilbage. Strækningerne langs havet er meget mærkede af den sidste tids storme. På vestkysten ved Mårup bugt har vandet skyllet jordlag og planter væk mange meter ind på kysten og afdækket tykke lag af ler og fjernet det meste sand, så stranden nu er et bredt bælte med sten, som er lidt vanskelig at gå på. Men Tilda går glad igennem både mudder, vandpytter og sten. Og i dag sendte vinden skum indover stranden, som hun havde stor fornøjelse af at løbe efter.

DSCN0690

I dag er der en uge til jul. Her i huset er der ikke noget der viser, at det snart er jul. Her er hverken pynt eller julebag. Jeg har valgt at holde en stille og rolig jul herhjemme, og det bliver i ophøjet alenehed og med totalt fravær af juletravlhed. Bortset fra et enkelt år, hvor jeg sneede inde her på Samsø og ikke kunne køre over til min datter for at holde jul, så har jeg aldrig været alene juleaften og i juledagene.

De eneste forberedelser, jeg har foretaget i år indtil nu, er at sende en stor julepakke til min datter og bestille nogle bøger og film hjem, som jeg vil hygge mig med i juledagene. Men det skal nok blive til både ris ala mande og hjemmelavet konfekt og måske en enkelt juledekoration eller to. Jeg har i hvert fald sørget for at have både marcipan, chokolade, ler og gran på lager. Lidt jul af den ydre slags skal der da være … tror jeg.

For mig er der egentlig ikke forskel på hverdage og helligdage. For mig er hver dag på en måde hellig, fordi jeg har dedikeret hver dag til indre fordybelse og fokusering på vejen hjem. Men jeg glæder mig over andres glæde over juleforberedelser og deres samvær med familie og venner.

Dette indlæg blev udgivet i Hverdagsliv, Samsø. Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

