bøger bøger bøger

Bøger har haft en stor plads i det meste af mit liv.

Jeg har været en bogorm og læst metervis efter metervis af bøger. Først og fremmest skønlitteratur, essays og biografier.

Min kærlighed til litteratur førte mig endda til at studere litteratur og sprog på universitetet. Her læste vi selvfølgelig også bunkevis af bøger til undervisningen. Nordisk litteratur. Og som regel læste jeg en bog igennem som fornøjelseslæsning først, hvorefter jeg læste den endnu en gang med studie- og analysebrillerne på og pen og papir klar til notater.

Og jeg nød det års tid, hvor jeg koncentrerede mig fuldstændigt om at kunne fordybe mig i forfatterskaberne af 5 kvindelige nordiske forfattere fra 1800-tallet, da jeg skrev speciale. Det var det optimale arbejde for mig. At fordybe mig og læse alt, hvad der var at finde af og om disse næsten glemte forfattere og dernæst at skrive og formidle mine tanker og analyser på omkring 100 sider. Og jeg drømte om at kunne arbejde som litteraturforsker, og så mig selv sidde ved et stort skrivebord ved et vindue omgivet af og fordybet i støvede bøger og skrive.

Men sådan kom det ikke til at gå. I stedet for kom jeg til at undervise voksne i dansk som andetsprog og senere til at udvikle undervisning og undervisningsmetoder til dansk- og faglærere for denne gruppe kursister.

Men i min fritid læste jeg stadig bunkevis af bøger.

I de senere år har mine læsevaner ændret sig ret radikalt. Jeg læser stort set ikke romaner, og hvis jeg en sjælden gang gør, er det mest for formens og sprogets skyld. I stedet for at søge indblik i personers og karakterers tanker om livet og i deres handlinger og relationer med hinanden i fiktiv litteratur, så søger jeg nu inspiration. Inspiration via tanker om livet og om at finde sig selv. Inspiration til at skrive. Inspiration til at arbejde med kunst.

Og her på det sidste har jeg igen købt bøger, en hel del bøger faktisk i forhold til, hvad jeg har gjort de sidste mange år.

Denne jul er dedikeret til at være stille og rolig i mit eget selskab. Til at fordybe mig og hygge mig. Til at læse og til at skrive. Og dertil havde jeg købt en stak bøger til mig selv som julegave. I håb om at nogle af dem ville give mig den inspiration, jeg søger.

Julia Camerons bøger er sikker inspiration. Det er som at være sammen med en skrivende veninde og dele tanker om at skrive, om ikke at skrive og om at komme i gang med at skrive igen.

DSCN3966

Christine Mason Miller er som at finde en af min egen art. Hun skriver og arbejder blandt andet med at lave mixed mediabøger, og deler gavmildt ud af inspiration af tanker om livet og arbejdet.

DSCN3969

I går gik jeg i gang med Patti Smiths bog A Train. Men lige nu har jeg it-problemer og kan ikke uploade flere billeder til bloggen, så du må undvære billedet af denne bog.

Måske har du lyst til at se og høre selvsamme Patti Smith synge Holy Night til Vatikanets koncert inviteret af Pave Frans. Prøv at klikke her

https://www.youtube.com/watch?v=Ky5E6VwSZpE

og se et menneske, der vil sige noget med sin sang. Hun står der for at synge og dele indholdet ikke for at tage sig ud og blive set. Interessant og ærlig, oplever jeg. Hun er også interessant at læse, enkel og ærlig i sine personlige notater skrevet i et for mig inspirerende sprog.

Nu vil jeg vende tilbage til min stille jul og læse videre, mens jeg drikker dagens første kop kaffe med varm mælk.

Må din jul være lige tilpas.

Dette indlæg blev udgivet i Hverdagsliv, Tanker om .... Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

