i det kreative værksted

I dag er jeg tidligt i gang med arbejdet med træpladerne.

Den 9. plade er færdiggjort, og den 10. er nu påbegyndt.

DSCN4323DSCN4326

Træpladerne er lavet af finer af hårdt træ, som jeg har fået skåret ud i 40 x 40 cm. Jeg har grundet dem alle 12 med hvid gesso.

Som et første lag på træpladerne klæber jeg sider fra et par gamle bøger på den hvide flade. Det er bøger med gulnet, mørnet papir med gotisk skrift. Begge bøger er på tysk, men det er hverken sproget eller indholdet men skriftbilledet, jeg går efter.

DSCN4328DSCN4327DSCN4330DSCN4333

Disse tekstsider bliver også strøget med et tyndt lag hvid gesso for at lukke papirfladen, inden der kommer farve på. Tekstsiderne dækker kun noget af træpladen, fordi jeg gerne vil have det udtryk som forskellen i strukturen mellem træ og papir giver som underlag for farven.

DSCN4335DSCN4336

Jeg arbejder altid med akrylfarver, olie er for langsomt tørrende til mit temperament. Hver plade får mange tynde lag farve, der skal tørre indimellem. På disse træplader har jeg eksperimenteret med at lade tynde farvelag flyde ned over fladen.

DSCN4337DSCN4338

Træpladerne skal fungere både som selvstændige billeder og i sammenhæng med hinanden både hængende på en væg og samlet på forskellig måde som bøger til stående bogskulpturer.

Her til morgen kommer der sollys ind ad tagvinduerne, der vender mod øst, og lyset lander lige på arbejdsbordet, hvor jeg bliver varmet af solen, mens jeg arbejder.

DSCN4340DSCN4341

 

Glædelig mandag og en flyvende start på en ny uge.

Må også din dag blive fyldt med det, der giver dig glæde.

Dette indlæg blev udgivet i I det kreative værksted. Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

