livsrytmer

Hjemkommet til huset ved havet på Samsø efter næsten 3 ugers ophold i skoven i Nordsjælland mærker jeg et tydeligt skift i rytme fra udadvendthed og skiftende tempo til indadvendthed, langsomhed og stilhed.

I skoven er dagene præget af intenst samvær og megen og fortsat samtale, af samarbejde og fællesskab, hvor jeg aktivt skal søge stilheden og fordybelsen i mit eget selskab.

For mig er det en øvelse i at kunne veksle og flyde mellem disse rytmer af udadvendthed og indadvendthed. Jeg lader mig meget let opsluge af samværets fylde og intensitet, så jeg kommer til at sætte indadvendthedens fordybelse og fylde til side for det. Og jeg skal bevidst vælge det og omstille mig for at lande i den indre fordybelse og indadvendthed, hvor forbindelsen til mit indre kreative rum findes.

Når jeg er hjemme i huset ved havet og i mit eget selskab, flyder jeg i en daglig rytme af fordybelse og aktivitet af både kreativ og praktisk karakter. Denne rytme er en sammenhængende, fortsat indadvendt flyden mellem aktiviteter uden “forstyrrelser” af nogen udefra.

Vennen i skoven og jeg arbejder med bevidsthed og udvidelsen af den og med at finde svar og løsninger indefra og i fællesskab. Og som en del af det øver jeg mig i ikke at sætte min egen fordybelse til side for fællesskabets samvær og samtale.

Efter næsten 3 ugers samvær mærker jeg, at jeg ved hjemkomsten er faldet fuldstændig til hvile i stilheden, fordybelsen og indadvendtheden i alenehedens fylde. Her befinder jeg mig rigtig godt.

Jeg oplever det som en stor gave og et stort privilegium at have begge dele i mit liv og at kunne veksle imellem dem, hvilket jeg trives vældig godt med. Og jeg er taknemmelig for at have et menneske i mit liv, der ønsker at arbejde bevidst og i dybden sammen med mig.

DSCN5090

 

Dette indlæg blev udgivet i Tanker om .... Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

