kontinuitet og kreative rum i tiden

Midt mellem oprydning, rengøring og tøjvask for at gøre huset klar til at modtage sommergæster som lejere af huset lader jeg alt det praktiske ligge, hvor jeg nu er kommet til og griber pennen og skriver.

Pausen er et mellemrum til eftertanke, overvejelse og at give det kreativt udtryk.

Alt dette praktiske arbejde kan også ses som en pause i det kreative værksted, der hele tiden står og venter på, at jeg møder op igen. For faktisk har jeg slet ikke sluppet det kreative arbejde. Det fortsætter kontinuerligt hver dag blot i et lavere gear.

Hver eneste dag sætter jeg dagen i gang med morgensider, og hver eneste dag skriver jeg mere senere på dagen, ligesom jeg holder pauser, hvor jeg pusler lidt i Tusindfryds taske ved arbejdsbordet.

Denne sommer byder på de optimale muligheder for at øve mig i kontinuitet i at skrive og arbejde med noget kreativt uanset ydre omstændigheder, samvær og andet, der fylder bevidstheden og kræver min opmærksomhed og tid.

Efter lang tids alenehed med masser af tid og rum til fordybelse og indadvendthed er tiden nu kommet til at lære at tage det med mig ud i andre ydre rammer.

I disse dage, hvor jeg kunne være fristet til at sætte alt til side for den omfattende praktiske opgave, det er at gøre sit hus klar til udlejning, for der er altid endnu mere, der kunne gøres, så falder jeg ikke for fristelsen.

At skrive og arbejde kreativt er vigtigt, det er en kilde til daglig glæde, der ikke skal sættes til side for noget andet.

Så jeg gør både-og og prioriterer at skabe tid og rum til at holde skriften og det kreative værksted i gang, samtidig med at det meste af huset bliver endevendt og gjort rent og klar.

Den kommende periode med normadeliv med og uden hus at være i bliver rammen om den fortsatte fokusering på kontinuitet og fastholdelse af fordybelse og indadvendthed med pen og pensel som redskab.

Det handler om at give det plads og tid og ikke lade sig forstyrre eller forhindre af noget udefrakommende.

I stedet for at være en, der sætter alt til side for en anden eller nogle andre, handler det om at skabe plads og tid til sig selv og til andre. Det handler om levet praksis, om at bringe fordybelsens indadvendte praksis med ud i det udadvendte liv. I mit tilfælde handler det om at opretholde den daglige praksis med stilhed, fordybelse i læsning af Kurset og i at skrive og arbejde kreativt.

Opgaven at øve mig på det har jeg givet mig selv denne sommer, hvor de ydre rammer og krav kommer til at veksle en del.

DSCN5233

Dette indlæg blev udgivet i I det kreative værksted, Tanker om .... Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

