et liv i spirituel og kreativ fordybelse … notat fra stilheden

Dagens tekst, notat fra stilheden:

Et liv i spirituel og kreativ fordybelse

Et liv i spirituel og kreativ fordybelse er det, jeg ønsker og længes efter. Det er det liv, der er min funktion og opgave. Det er den rolle, jeg er givet at spille.

At leve livet sådan er at være i harmoni og overensstemmelse med mit Selv og det, jeg ér, og at udfylde min funktion og opgave rummer lykken for mig.

Sådan ér det, og sådan har det været, når jeg i lange perioder har levet indadvendt i alenehedens fryd og fylde i en tilstand af fred og lykke. Disse perioder har været de mest intense, fredfyldte og lykkelige i mit hele lange liv. Lykken er en tilstand, der kommer indefra ikke udefra.

Sådan ér det!

Lige nu er jeg så et sted i mit liv, hvor der har været en længere periode med udadvendthed, samvær og forpligtelser af mere ydre karakter. Der har været praktiske opgaver at løse, og der har været ydre hensyn at tage for at give rum for andre ting.

Efter sommerens udadvendthed og udadrettede opmærksomhed står jeg nu og ser på mit liv. Ser på det og mærker efter. Hvad er det jeg skal, hvad er min opgave? Hvad skal jeg fokusere på og bruge min tid på? Hvad er min rolle i livet og i forhold til andre?

Og det, jeg ser og mærker dybt indefra, er svaret: Jeg skal leve et liv i spirituel og kreativ fordybelse og daglig praksis. Jeg skal være fri af alle verdens bånd og bindende relationer. Min rolle og funktion har sin kilde og bestemmelse indefra og er helt uden ydre, verslige bestemmelser og kendetegn.

Jeg skal ikke have særlige forhold og relationer til særlige personer i mit liv bestemt af og styret af verdens verslige forestillinger om behov og normer, men jeg skal se alle lige og som mine brødre og have en relation til alle mine brødre som en helhed.

Et liv med dybde og et vertikalt perspektiv, der ser verden og tiden, som redskaber til frisættelse af vildfarelsen ind i illusionen om adskillelse og om at være noget andet, end det vi alle virkeligt ér. At leve et liv, hvor kroppen alene ses og bruges som et kommunikationsmiddel til at kommunikere med mine brødre med via ord og handling.

Det er det liv, der er mit og er mig givet som min gave og opgave i denne verden på min vej tilbage til fuld bevidsthed og erindring om Gud og mit/vort Selv.

Det er så let at lade sig aflede og forstyrre af verdens krav og kaos. Det er så let at lade sig aflede af, hvad andre er optaget af og oplever som virkeligt.

Den fælles vildfarelse, der har sit udspring i frygt og Selvforglemmelse trækker i ens opmærksomhed alle vegne fra, og alt, hvad det handler om, centrerer sig om kroppen og en forestilling om en sjæl, der har behov for udvikling. Kroppen dyrkes på alle måder og ses som menneskets identitet. Denne fokusering på kroppen og udvikling udtrykker sig på utallige måder, i forestillinger om sygdom og sundhed, om mad, motion og nydelse, om sex, behov, karma og liv og død.

Verden er fyldt med dette alle vegne. I det enkelte menneskes bevidsthed, i det kollektive, i medierne, i religioner, i relationer, i konflikter, i politik, i økonomi, på det individuelle, kollektive og globale plan.

Alt dette har til hensigt at optage vores opmærksomhed som virkeligt og betydningsfuldt, så opmærksomheden forbliver vendt udad i stedet for indad.

Det er ikke den verden, jeg skal leve i og give min opmærksomhed. Jeg skal blot se den som et spejlbillede på en kollektiv indre tilstand.

Jeg skal leve et liv i spirituel og kreativ fordybelse med fokus på stilhed, glæde og fred.

Uanset, hvad der ser ud til at foregå i verden, så er det ikke det, som skal have min opmærksomhed.

 

Lad verden være og se den blot som et billede på den tilstand, som opgaven går ud på at hele, en opgave som alle er kaldede til.

Fokusér på kærligheden, som er i alle, uanset om de er bevidste om det eller ej. Husk for dem, der har glemt. Hold og bevar freden for de konfliktfyldte. Bevar bevidstheden om helheden i en verden af adskillelse, og husk glæden for de sørgmodige og sorgfulde.

Vær glad for de glædesløse, og hav vished for de fortabte.

Hold jeres fælles hjerte i lyset, og kærligheden vil hele al smerte, frygt og adskillelse i hver enkelt i tidens fylde.

Dette indlæg blev udgivet i Tanker om ..., Tekst. Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

