at skifte til alenehedens gear

Efter en periode med besøg og samvær skifter jeg til alenehedens mere indadvendte gear.

Dette gearskifte indeholder altid nogle praktiske gøremål, der fjerner alle spor efter besøget og samværet.

Jeg rydder op, fylder opvaskemaskinen og sætter vaskemaskinen i gang med at fjerne alle bunker. Jeg køber blomster eller plukker en buket, hvis der er blomster til rådighed, og sætter dem på sofabordet i stuen. På alle mulige måder tager jeg mit sted i besiddelse igen for at lande i alenehedens ro og fylde.

Som regel begynder jeg at vende min opmærksomhed mod aleneheden de sidste dage af et længere samvær. Det sker uanset, om jeg er ude på besøg, ude på tur i verden, eller om jeg har besøg her i huset. Uanset, hvor meget jeg sætter pris på samværet og glæder mig over det, så åbner jeg mig imod aleneheden, før samværet er helt afsluttet. Det er som at se hen mod en dør ind til et andet rum.

Når jeg lander i aleneheden her på mit sted, skal der blomster, ro og ryddelighed til, for at jeg kan finde tilbage til mig selv i alenehedens fryd, fylde og indadvendthed, hvor jeg kender mig selv og falder helt på plads igen i et meget åbent og frit rum.

Efter en periode med samvær, samtale og udveksling er det blevet tid til stilhed og eftertanke. Og til fordybelse og væren.

DSCN5560

Dette indlæg blev udgivet i Hverdagsliv, Tanker om .... Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

