farver og støj

I mange år var der fuld kraft på farverne i de malerier, jeg malede, og jeg elskede at omgive mig med farver.

I de senere år er jeg blevet mere og mere tiltrukket af enkelhed, det lyse og stille.

Da huset ved havet blev mit, gik jeg i gang med at rydde ud i mine ting og at male alle vægge i underetagen hvide. Ikke en skarp hvid men en blød cremet hvid. Jeg ønskede enkelhed, plads og lys omkring mig.

Sidste år ved denne tid blev trævæggene i mit skriverum ovenpå også malet cremehvide, og rummet blev endelig helt, som jeg ønskede mig det. Og jeg har skrevet en masse i det rum siden.

Jeg trives i enkle, lyse rum, der spejler min indre fred og ro. Men jeg kan se, at i årene, der er gået, er mine rum igen blev mere og mere fyldte.  Og der er stadig kasser fra fortiden at give slip på. Måske er det blevet tid til endnu en oprydning, sortering og given slip på ting?

I 2007 malede jeg den sidste serie farvestrålende malerier og et kreativt skift indtrådte. Jeg lagde lærreder og pensler fra mig og gik en anden vej.

I årene siden har jeg arbejdet med skulptur, håndlavet papir, foto og mixed mediabøger.

I takt med at jeg er vendt mere og mere indad og har søgt stilheden,  er mine værker ligeledes blevet enkle og stille.

I “den igangværende Tusindfryds taske” har jeg arbejdet med eksperimenter af forskellig art, og indimellem har jeg også brugt kraftige farver. Det er blevet en mixed mediabog fyldt med forskellige udtryk.

I går lavede jeg igen nogle sider med masser af farver, og da jeg så det færdige resultat, kunne jeg mærke, at jeg ikke syntes om det.

dscn5678

Dette farveudtryk støjer i mig.

Jeg vil meget hellere arbejde med det enkle og lyse udtryk, som jeg har gjort i flere bøger og på flere opslag også i “Tusindfryds taske”.

dscn5681

Der venter en ny bog forude. En enkel og lys mixed mediabog, der skal være enkel og lys i både form og indhold. Jeg er bare så klar til at flytte ind i den bog og lade den komme til verden.

Dette indlæg blev udgivet i I det kreative værksted, Tanker om .... Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

