kend dig selv og vær dig selv … en tekst

Kend dig selv og vær dig selv 

Alt, hvad jeg tænker, siger, skriver og gør, fortæller mig selv og andre, hvad jeg mener, jeg er.

Tanker er ikke toldfrie og private, de har betydning og indflydelse både på den, der tænker dem, og dem tankerne handler om.

Derfor er det afgørende, hvordan jeg vælger at se og forstå mig selv og derigennem også andre. For det er udgangspunktet for mine tanker, ord og handlinger.

Hvad er det jeg vil vise og fortælle?

Hvad er det for et valg af forståelse, der danner baggrund for og er årsag til det, jeg tænker, siger, skriver og gør?

Nogen gange tænker, siger og handler jeg på en måde, som ikke er i overensstemmelse med det, jeg opfatter mig selv som, og som jeg gerne vil være. Altså må der være noget i mig, som jeg ubevidst lader styre mine tanker, ord og handlinger.

Jeg ønsker at leve og handle i overensstemmelse med det, jeg og vi virkelig er, og derfor er det af afgørende betydning, at jeg er villig til at kigge i dybden efter tanker og forestillinger, der er noget andet.

En gang imellem er det tid til selvransagelse. Tid til at se mig selv i øjnene. Tid til at kigge mine tanker, ord og handlinger efter i sømmene og finde ud af, om de er i overensstemmelse med det, jeg er, og det jeg ønsker at være og udtrykke.

En gang imellem opstår en let følelse af ubehag, uro eller utilfredshed med mig selv. Noget gnaver. Noget er ikke, som det skal være. Noget er ikke i overensstemmelse og gør mig på den måde opmærksom på, at jeg har brug for at se på det. Jeg må se på, hvilke forklaringer jeg har givet mig selv på dette. For jeg ved jo oftest godt, hvad det er, men jeg har bare fortalt mig selv, at det var i orden, og givet det en forklaring og begrundelse, som jeg har accepteret. En forklaring og begrundelse, som ikke længere er gangbar, hvis jeg vil leve og handle i overensstemmelse med det, jeg er.

Jeg må se på mine tanke- og handlemønstre og spørge mig selv, om dette virkelig er den, jeg ønsker at være. En der tænker og handler således, som jeg gør, er det virkelig den, jeg ønsker at være og fortælle mig selv, at jeg er? Kan jeg se mig selv i øjnene og ærligt svare ja til det?

Hvis ikke, er der afgjort noget, som jeg har skjult for mig selv og ikke ønsket at være bevidst om.

Så er tiden kommet til at være stille og lade dette skjulte og ubevidste komme op til bevidsthedens overflade fra dybderne, hvor jeg har holdt dem skjult for mig selv.

Det kræver, at jeg ærligt ser på mig selv og er villig til at se og indse, hvad jeg har ladet styre mine tanker og handlinger. Der kan opstå frygt for, hvad der kan vise sig. Men den frygt viser sig altid at være ubegrundet, for når det skjulte kommer op i lyset, mister det fuldstændig den magt, jeg har givet det over mig. Med lyset og erkendelsen vælger jeg det fra og tager magten tilbage. For det er jo mig, der har magten over mig selv. Det er i det jeg virkelig er, den virkelige magt ligger. Når jeg føler mig svækket og styret af et eller andet, som jeg føler, jeg ikke har magt over, så er det fordi jeg har givet det magten til at styre mig. Og den magt kan jeg tage tilbage.

Alt, hvad jeg lader styre mig, det kan være forestillinger om andre, det kan være oplevelse af smerte, det kan være nydelse, det kan være noget eller nogen, jeg føler mig afhængig af, så er det mig selv, der har givet det magten til at styre mig. Der er intet, der kan styre og kontrollere mig, hvis jeg ikke selv har valgt det. Det kan være, at jeg ikke er bevidst om, at jeg har givet det denne magt, hvilket jeg oftest ikke er, for så vil jeg jo også være bevidst om, at jeg kan vælge noget andet og tage magten tilbage.

Vi kan lade os styre af frygt, af afhængighed af mennesker, af alkohol, af sex, af opmærkomhed, af mad, af sukker, af bekræftelser osv. osv. Listen er lang, og den ser forskellig ud for den enkelte. Men afhængighed er det samme, uanset hvad man er afhængig af. Afhængighed er at have givet noget magt over sig selv.

Er jeg en, der vil tænke, tale og handle, som jeg gør, drikke så meget alkohol, spise så meget kage, fylde min tid med så megen underlødig og ligegyldig underholdning, være utilfreds med mig selv, mit liv og med andre, bruge min tid som jeg gør, tro på at jeg ingen muligheder har, gøre noget andet, end det jeg tænker og siger, at jeg vil, kan være relevante spørgsmål at stille sig selv, at stille mig selv.

Hvad er det, jeg tænker om mig selv, om andre, om mit liv?

Hvad er det, jeg bruger min tid og mit liv på?

Hvad er det, der styrer mig og mit liv?

Er det det liv, jeg ønsker at have og at leve?

Fokuserer jeg på begrænsninger og frygt for forandring og tab, eller fokuserer jeg på muligheder og tro på at jeg har dem, at det er op til mig?

Hvad er det for et liv, jeg ønsker at leve?

Når det bliver klart for mig, må jeg se på, hvad det dybest set vil sige, og hvordan jeg realiserer det, jeg ønsker.

Uanset hvilke omstændigheder, der er i mit liv, rummer det altid muligheder, og jeg har i mig magten til forandring og realisering af disse ønsker og muligheder, med mindre jeg har givet den fra mig. Forandring kan være at ændre sine tanker. Forandring kan være at ændre sin adfærd. Forandring kan være at ændre sine omstændigheder.

Når jeg ser tilbage på mit liv, kan jeg se, at jeg ofte har fokuseret på begrænsninger og frygt for tab, og når store uafvendelige forandringer er indtruffet, fordi jeg på et ubevidst plan ønskede dem, og i første omgang syntes at medføre store tab, så har de vist sig at bringe glæde, frihed og store gevinster i stedet.

Det har lært mig ikke at frygte forandring. Det har lært mig, at jeg kan forandre alting ved at tænke anderledes om det. Det har lært mig, at der ikke er noget at frygte. Det har lært mig, at der er al mulig grund til at forvente noget godt.

Jeg har også lært, at der er al mulig grund til at se mig selv i øjnene for at få øje på de forhindringer og begrænsninger, jeg har lagt på mig selv og i mig selv. Kun ved at erkende dem og opgive dem, kun ved virkeligt at kende mig selv, kan jeg være og udfolde mit fulde potentiale.

Dette indlæg blev udgivet i Tanker om ..., Tekst. Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

