tanker i pausen i det kreative værksted

Arbejdsbordet er ryddet efter færdiggørelsen af sidste kreative projekt.

Det er allerede ved at være længe siden. Længe i forhold til den rytme, der har været i mit kreative værksted i årevis af lange aktive arbejdsperioder med korte pauser imellem.

Det mærkelige eller nye er, at der ikke er noget, der kalder på mig. Arbejdsbordet er ryddet, og alting lagt på plads. Sådan er det og ikke mere. Ikke så meget som den mindste uro eller rastløshed er at spore i forhold til stilheden i det kreative værksted.

Er en mangeårig arbejdsfase afsluttet, spørger jeg mig selv. Er fasen med håndlavede bøger mon afsluttet?

Foran mig venter noget nyt. I det nye år vil det åbne sig. Keramikskolen starter sit mandagshold den 6. februar, og jeg er på holdet.

Ligesom arbejdsbordet er ryddet og gjort klart til et nyt projekt, er det som om, jeg selv er ryddet indeni og gjort klar. Til et nyt kreativt projekt.

Jeg mærker en stor åbenhed i forhold til at begynde på dette nye. En åbenhed og en fornemmelse af at være helt nulstillet. En åbenhed i forhold til ikke at vide. En åbenhed til at ville lære helt fra bunden. Et sted i en åbenhed, hvor jeg ikke tror, jeg har været før. Der er fuldkommen ro, tillid og vished på dette sted. Det føles fuldkommen rigtigt. Også at jeg ikke har nogen anelse om, hvad det skal bruges til eller føre til. Og om det skal bruges til noget eller føre til noget.

At lære det er målet, som jeg ser det. At lære et nyt håndværk og dernæst en ny udtryksform er det, det handler om. Ikke mere.

Det er som om en ladeport er ved at åbne sig. Til et helt nyt og ukendt rum.

dscn6362

Dette indlæg blev udgivet i I det kreative værksted, Tanker om .... Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

