at flyve som ravnen … en tekst

At flyve som ravnen

Det er en fugtigkold og grå vinterdag.

Hunden løber glad og frisk foran mig, stopper op og snuser, inden hun løber videre i den anden ende af snoren.

Jeg står stille og venter, hver gang hun snuser, og mærker kulden om kroppen og i ansigtet.

Lyden af ravnen bryder stilheden, og jeg får øje på den i luften.

Den flyver over trætoppene i en langsom, blød flugt i den lette vind på vej over mod skoven, mens den med en jævn rytme udstøder sin karakteristiske lyd. Den taler ofte i luften. Også når den flyver alene. Det er sjældent andre fugle gør det. Og den taler hele året rundt og gør på den måde opmærksom på sin tilstedeværelse.

Lyden og synet af ravnen fylder mig altid med glæde … og en slags genkendelse og medviden, som jeg ikke har ord for.

Ravnen kom ind i mit liv, da jeg flyttede til øen og huset ved havet. For ravnen har hele tiden boet i skoven i nærheden af mit hus, så den flyver ofte forbi, og jeg hører den også ofte i skoven. Og siden har jeg mødt ravne i bjergområder både mod nord og mod syd. Ved hvert møde har jeg svaret på ravnens hilsen med glæde uden ord.

Det er en fugtigkold og grå vinterdag i begyndelsen af et nyt år, og det er stadig, som om noget holder vejret og venter. Måske er det frø, der ligger i jorden og venter på at spire til nyt liv? Måske er det livets frø, der venter på at spire og åbne for nye muligheder? Og er det egentlig ikke et og det samme? Symboler på tanker.

***

I morges vågnede jeg og blev opmærksom på et indre savn. Et stærkt indre savn.

Et savn efter mig selv, efter mit Selv, efter det jeg virkelig er.

Savnet strømmede op i min bevidsthed som glødende lava, der bobler op og flyder ud over kanten på en vulkan. Helt blødt og stille. Det flyder bare, brændende og forandrende for det, som det flyder ned over.

Jeg savner at leve mere og helt i overensstemmelse med mit indre.

Jeg savner fuld bevidsthed om sandheden og den virkelige virkelighed.

Jeg savner alt det, som ér, evigt, sandt og uforanderligt, men som er skjult bag de slør og barrierer, jeg har sat op imod det i min bevidsthed.

Jeg savner mig selv, mit Selv, som jeg har oplevet afstand til siden tidens begyndelse, og som jeg kun har mærket som en vished i glimt og korte perioder.

Jeg savner den fred og vished, der er i det uforanderlige.

***

Hvad er det, du taler om ravn?

Hvad er det, du siger, når du flyver over jorden?

Tror du, at du er en ravn, som mennesker tror, de er mennesker?

***

Jeg er så uendelig træt af konflikter, følelser der kommer og går og krig og vold.

Jeg er så uendelig træt af, at det ikke er muligt at få virkelig kontakt med et andet menneske.

Jeg er så uendelig træt af, at sprog er så begrænset, og at det ikke er muligt virkeligt at kommunikere gennem sprog og med kroppen som redskab.

Jeg er så uendelig træt af at opleve at være menneske. En oplevelse af at være en øde ø, hvor det ikke er muligt virkelig at nå ind til et andet mennesker over den afgrund, som havet er.

***

Jeg vil løfte mig op som ravnen og flyve over verden og huske, at det ikke er, hvad det ser ud til. At det er overflade, og at det ingen mening har som virkelighed.

Jeg vil huske, at verdens overflade og tilsyneladende begivenheder er symboler på tanker om adskillelse og forskellighed, som ingen virkelig virkning har.

Uanset hvor vanvittig verden tager sig ud. Uanset hvor vanvittig menneskers adfærd ser ud. Uanset hvor meningsløst det tager sig ud. Så har det ikke nogen virkelig virkning på det, vi er. Det evige og uforanderlige.

Jeg vil løfte mig op som ravnen og flyve over verden og huske.

Jeg vil løfte mig op som ravnen og flyve på glædens og fredens vinger.

Jeg vil løfte mig op som ravnen og flyve …

dscn4607

Her ses ravnen sidste forår på sin rede i skoven …
Dette indlæg blev udgivet i Tanker om ..., Tekst. Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

