tusindfryd og kvindeklovnen

For mange år siden besøgte jeg en udstilling med blandt andet nogle meget fine håndlavede dukker.

Blandt dem var en dukke, der forestillede en lille alfepige, der sad på en svamp og var helt opslugt af at kigge på en målerlarve på sin ene finger.

Det var Tusindfryd!

Tusindfryd fangede mig fuldstændig, og jeg mærkede en genklang af sprudlende fryd og legesyg glæde i mig selv. Jeg oplevede det som at have mødt en figur, der som et billede fremstillede mit indre legebarn, som nu havde fået sit navn. Tusindfryd!

Min pengepung rummede ikke muligheden af at tage figuren Tusindfryd med mig hjem, men kunstneren indvilgede i at lave et foto, som jeg kunne købe en kopi af. Og dette foto har været placeret på den øverste kant af opslagstavlen i mit kreative værksted lige siden, det blev indrettet her i huset ved havet.

dscn6624dscn6625

Tusindfryd har siddet der på sin svamp og kigget undersøgende og fordybet på målerlarven i alle disse år og mindet mig om glæden ved at lege, undersøge og fordybe mig. Fotoet er blevet lidt falmet og udvisket i tidens løb. Indimellem har jeg glemt hende, fordi det, der er foran vore øjne hver eneste dag, kan blive helt usynligt i perioder, indtil lyset en dag falder på det, og det bliver synligt igen.

Men hver gang jeg er kommet i tanke om, at jeg skal slippe alvoren og resterne af den indre perfektionist og i stedet kaste mig ud i leg og glæde, så er Tusindfryd dukkede op i min bevidsthed.

Og derfor tilegnes nye bogværker med intentionen om leg, glæde og eksperimenter også altid til Tusindfryd.

Således “Tusindfryds taske”:

dscn5787

Og således også den bog, som jeg netop har taget hul på. “Tusindfryds Bog”:

dscn6609

dscn6619I 2008 lavede jeg et selvportræt, min voksenudgave af Tusindfryd i form af en kvindeklovn.

kvindeklovn-009

Kvindeklovnen repræsenterer legen, glæden, latteren, fryden, dansen og en let gang på jorden.

Oprindeligt var Tusindfryd optaget af og fordybet i verden og i naturen/målerlarven, men for mig symboliserer hun nu den indre sprudlende glæde og legelyst, som navnet siger: tusind fryd, og Kvindeklovnen symboliserer friheden ved frisættelse af verden og af bindingerne til den.

To billeder og to symboler på indre tilstande i mit selv.

Dette indlæg blev udgivet i Tanker om .... Bogmærk permalinket.

4 svar til tusindfryd og kvindeklovnen

  1. 1annemarie siger:

    Tak ILse-dejligt livsbekræftende og genkendeligt!

  2. ilsearanti siger:

    Meget gerne! Hvornår kan det passe ind i dine og galleriets planer? Måske en gang inden sommer?

Skriv et svar

