alternativ løsning i keramikværkstedet

Drejning af ler er en svær kunst at lære. Det kræver en masse øvelse.

Drejningen består af 2 dele. Først selve drejningen af emnet, og når det har stået til tørre og er blevet læderhårdt, skal bunden afdrejes.  Afdrejningen viser sig at være lige så svær som selve drejningen for en nybegynder som mig.

Jeg har øvet mig en del på at dreje herhjemme, det går allerede fremad, og resultatet er indtil videre 9 skåle, der har stået til langsom tørring. Men tørringen løb fra mig, så alle skålene pludselig var blevet mere end lædertørre og derfor ikke mulige at afdreje.

Nybegynderens første tanke var, at arbejdet var spildt, for nu kunne skålene ikke gøres færdig. Men sådan er det selvfølgelig ikke, jeg fandt jo bare på en alternativ løsning. Nemlig at skrabe det overflødige af bunden i stedet for at dreje det af.

Så en hyggelig opgave i eftermiddag har været at lave bunden på skålene, mens jeg har lyttet til en udsendelse i Skønlitteratur på P1. Spisebordet i køkkenet blev inddraget til formålet med en beskyttende voksdug på, og så var det bare at gå i gang med at skrabe. 6 skåle blev færdige i dag.

Denne alternative metode giver et acceptabelt og brugbart resultat for mig, så disse skåle kan gøres færdig og blive  dekoreret og brændt. Der bliver rig lejlighed til at øve mig på afdrejning senere.


Dette indlæg blev udgivet i I det kreative værksted. Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

