søndag i lerværkstedet

I går arbejdede jeg ved drejebænken nogle timer både formiddag og eftermiddag, og resultatet blev 4 skåle i forskellig størrelse og form, 4 krus i cylinderform og 3 mini drikkebægre. Det er første gang, det er lykkedes for mig at dreje i cylinderform.

Jeg vil gerne lave nogle mini drikkebægre, men det viste sig at være ekstrasvært at dreje med en lille klump ler, så halvdelen mislykkedes. Måske findes der en anden metode til så små emner. Heldigvis kan jeg jo spørge på keramikskolen i morgen aften.

I dag har jeg også været i gang med leret. Denne gang ved spisebordet i køkkenet. De sidste 3 tørre skåle har fået lavet bunden med en skrabe nødløsning, som jeg må bruge, fordi leret nåede at tørre så hurtigt, at det var for sent at dreje bunden af. Nu har jeg pakket en kasse med et fad og 9 skåle, som er tørre og skal med til skolen for at blive dekoreret og brændt.

I eftermiddag er jeg gået i gang med at lave 4 smørebrikker af plader, jeg har rullet på skolens rullemaskine og taget med hjem. Jeg har presset lærkegrene ned i den bløde ler, så grenene er blevet aftegnet. Når leret er blevet lidt tør, skal der lægges ler i en anden farve ned i fordybningerne. Og så skal der stemples tekster på med stålbogstaver.

På den sidste plade var der nogle fordybninger i leret, som ikke kunne rulles væk, uden at pladen fik en forkert tykkelse og størrelse. Disse fordybninger har jeg udnyttet til dekoration ved at trykke toppen af en lærkekogle ned i leret, så der fremkommer små rosetmønstre.

Det er hyggeligt puslearbejde at sidde med en søndag eftermiddag.


Dette indlæg blev udgivet i I det kreative værksted. Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

