rejsen tilbage til mig selv … en bog på vej

Igennem lang tid har jeg skrevet tekster, der har haft 2 overskrifter: “Rejsen tilbage til mig selv” og “Notater fra stilheden”.

Som jeg har skrevet om tidligere her på bloggen, har jeg længe haft en vision  af, at den voksende bunke tekster på et tidspunkt skulle samles til en bog af en slags. Og som jeg også har skrevet om, modtog jeg fornylig en inspiration til, at et af bogens fokuspunkter skal være inspiration fra den indre stille stemme.

Mange, måske endda de fleste af teksterne i bunken er skrevet med inspiration fra den stille stemme. Det er tekster skrevet undervejs i en lang proces, og en del af teksterne er direkte inspireret vejledende tekster. Teksterne er overvejende prosatekster med få digte indimellem. Længe har jeg set teksterne som 2 forskellige typer, der hørte til i 2 forskellige bøger. Den ene omhandlende “Rejsen tilbage til mig selv”, den anden de vejledende tekster “Notater fra stilheden”.

Men for nogle dage siden kom en klar inspireret tanke ind i bevidstheden: Bogen skal have titlen “Rejsen tilbage til mig selv – Notater fra stilheden”. En titel med en undertitel. Og med den tanke blev den kommende bog og noget af bogens struktur mere klar for mig.

Alle tekster kan ses som notater fra stilheden, skrevet i processen med at komme tilbage til mig selv, altså skal bogen være en samling af tekster i form af notater fra rejsen tilbage til mig selv. Denne klarhed åbner også for visionen om, at der kan komme flere undergrupper af tekster. Langsomt begynder jeg at få en fornemmelse og vision af den struktur, som bogen skal have.

Foreløbig har jeg været i gang med at finde alle de tekster frem, som jeg har skrevet indtil nu i den del af processen, der begyndte i december 2013. Og jeg fornemmer, at når jeg kommer længere ind i bogens univers, vil der dukke flere tekster op, som skal skrives. For det ser ud til, at skriveprocessen langt fra er afsluttet, derefter venter redigeringsarbejdet.

Bogen venter på mig, og det føles som at være på vej ud på et eventyr, at skulle lade mig føre helt ind i bogens univers og give den manifisteret form i verden. Jeg glæder mig til det videre arbejde.


Dette indlæg blev udgivet i I skriveværkstedet. Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

