visioner af skrift på væggen … en tekst

Visioner af skrift på væggen

Solen sender sine stråler ind gennem den franske altandør til mit skriverum.

Lyset er klart, og himlen blå med et enkelt strøg af en hvid sky.

Knopperne på birketræernes tynde grene er blevet synlige her fra skrivebordet. Snart åbner de sig og folder deres blade og foråret helt ud.

Fuglene synger og har travlt med deres reder. I dag så jeg en solsort forsvinde ind mellem klatreplanternes blade på stakittet ud for køkkenvinduet. Grenværket der er nu så tykt og tæt, at en solsorterede kan skjules for katte og rovfugle.

Det er mandag i begyndelsen af en ny måned. Forårets anden på kalenderen.

Ud gennem skråvinduet i taget kan jeg se mirabelleblomsterne, der er begyndt at springe ud i hegnet. Snart vil de danne et hvidt brus mod den blå himmel.

Jeg hviler i stilheden, mens jeg fjernt fornemmer hverdagens aktivitet i verden omkring mig.

I går holdt jeg hviledag fra skriverummet og puslede lidt i haven. Krydderurtebedet blev befriet for de visne stængler fra sidste år og en duft af mynte løftede sig fra bedet og blandede sig med duften af violer, der hænger i luften over haven på denne tid.

En tanke dukkede op i stilheden i går. En inspiration til at lave en serie af værker med titlen ”Skriften på væggen”. En vision af et værk med keramiske tekster hængende ned fra en gren fundet på stranden stod som inspiration i bevidstheden.

Hvad kalder man sådanne hængende keramiske elementer med tekst i et værk?

Keramiske notater?

Tekst på keramik. Ligesom når man skriver notater på brugte kuverter, servietter, post it sedler og afrevne stumper af papir.

Keramiske notater!

Tekststumper, notater på forskellig slags ler, måske med forskellig form, der mimer papirstumper?

Gennem nogen tid har jeg samlet grene og grenstumper på stranden. Grene der er renset for bark og slebet hvide og glatte af sand og hav. Grene, som jeg tænker, skal indgå i hængende objekter.

Nogle af dem med keramiske notater, ser det nu ud til.

Jeg har allerede lavet nogle værker med tekst på træ, som indgår i serien ”Skriften på væggen”. Nu hvor keramikken er kommet til som en ny udtryksform, kan arbejdet med serien fortsætte.

At arbejde i serier har jeg ofte gjort. Og jeg har moret mig med at finde på anderledes måder at udtrykke et gammelt maleritema på. Som da jeg arbejdede med temaet ”Nature morte” i artist’s books og bogskulpturer.

”Skriften på væggen” skal være værker med forskellige metoder til at skrive tekst på væggen.

Lige i dette øjeblik dukker ny inspiration op. Visionen af et lommetørklæde med broderet tekst hængt op inde i en træring.

Serien ”Skriften på væggen” åbner sig i min bevidsthed, og der er allerede nok af ideer til skrift til væggen at gå i gang med.

Det kreative legebarn i mig glæder sig.

 

Dette indlæg blev udgivet i I det kreative værksted, I skriveværkstedet. Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

