tanker påskemorgen … en tekst


Tanker påskemorgen

Efter heldagsregn med store tunge dråber, der indimellem blev til store våde snefnug, der smeltede, da de ramte skovbunden, skinner solen fra en klar blå himmel i dag. Hvis man ville, kunne man se det som et symbol på opstandelsen, denne påskemorgen.

Opstandelse er opvågnen. Opstandelse er lysets genkomst. Opstandelse er at være kommet tilbage til sandheden, livet og evigheden. Om det vi virkelig er.

Opstandelse er at komme hjem efter at være faret vild i illusionernes mørke vildnis og tunge søvn med drømme om noget andet. Drømme om adskillelse i stedet for enhed. Drømme om foranderlighed og tid i stedet for evighedens evindelighed. Drømme om konflikt i stedet for fred. Drømme om frygt i stedet for kærlighed. Drømme om ensomhed og død i stedet for væren og liv.

Opstandelse og Kristi genkomst er opvågnen af denne drøm. Det er at vågne op og vende tilbage til lyset og væren i virkeligheden, som det vi er og altid har været, uanset hvad vi har troet om os selv og oplevet som virkeligt. Kristi genkomst er hver vores opvågnen og opstandelse til den enhed, vi er. Den enhed som Gud har skabt os som sin eneste Søn. Vort fælles Selv er denne eneste Søn. Kristi genkomst er opvågningen til dette fælles Selv. Opstandelsen er, at vi vågner op og erkender og genkender os selv som dette forenede Selv.

Og når vi vågner op, falder alt andet væk. Al adskillelse, al foranderlighed, al død, konflikt og smerte. For alt dette var aldrig virkeligt, uanset hvor virkeligt vi oplevede det og gjorde det virkeligt for os selv, fordi vi uden at erkende det ønskede, at det skulle være virkeligt, fordi vi troede, at vi ønskede noget andet end kærlighed. Og derigennem gjorde vi kærligheden fremmed og skræmmende for os selv.

I denne påsketid mindes mange Jesus, vores bror der var på jorden for 2000 år siden. Jesu påskebudskab var vejen, sandheden og livet. Jesu budskab på jorden var kærlighed og tilgivelse. Det var ikke synd som noget virkeligt, som skulle sones. Og han sonede ikke al synd og for vores skyld ved at lade sig korsfæste. Det er en misforståelse af påskens budskab. Opstandelsens budskab er, at døden ikke findes, at kroppen ikke er det, vi er. Opstandelsens budskab er livet og kærligheden, som døden eller andre illusioner ikke kan forandre eller ødelægge.

Påskens glædelige budskab er, at der ingen død, synd og skyld er. At der intet er der skal sones eller straffes. At fred, glæde og kærlighed er virkeligheden. Det eneste, der er nødvendigt, er ligesom Jesus at vågne op til fuld bevidsthed om at være Guds Søn, at vågne op til at have og være kærlighed, fred og glæde som noget evigt og gudsgivent.

Solen skinner over skoven fra en klar blå himmel. Jeg vil fejre denne dag som glædens dag, som kærlighedens og fredens dag. Jeg vil fejre denne dag ved at huske, at kærlighed er det vi alle er. Jeg vil fejre denne dag ved at se den kærlighed, som bliver givet eller bedt om. Jeg vil fejre denne dag ved at se, at al konflikt, angreb, terror, vold, krig er udtryk for råb om hjælp og råb om kærlighed.

Intet menneske ville angribe en anden, hvis han eller hun erkendte, at den anden ikke er en anden men en del af en selv. Intet menneske ville angribe en anden, hvis han eller hun erkendte, at den anden er kærlighed ligesom en selv.

Vi er alle kærlighed, og vi er alle én og den samme, uanset vi fremtræder som milliarder af forskellige individer. Lad os se forbi fremtrædelsesformens ydre forskellighed og se efter det, som er det fælles og det samme. Lad os se efter kærligheden i alle andre fra kærligheden i os selv.

Jesus er min bror, vores bror. Han viste vejen at følge for os andre. Det var ikke korsfæstelsens vej, som er adskillelsens vej vi følger, indtil vi vælger kærlighedens og opstandelsens vej i stedet.

Gud er kærlighed, sagde han.

Jeg er Guds Søn og ét med Ham, sagde han.

Jeg er vejen, sandheden og livet, sagde han.

Det er alt sammen ét og det samme.

Korsfæstelse eller livet er et valg. Hver eneste dag og hvert eneste øjeblik på dagen.

Frygt eller kærlighed er det samme valg. Hver eneste dag og hvert eneste øjeblik på dagen.

Konflikt eller fred er det samme valg. Hver eneste dag og hvert eneste øjeblik på dagen.

Jeg er vejen, sandheden og livet, følg mig, sagde han.

Alle er kaldede, og dette kald venter på at blive besvaret.

Det er dit og mit valg. Det er op til dig og mig at svare.

Jeg har valgt og jeg har svaret.

Jeg vil fred, glæde og kærlighed.

Jeg vil sandheden og virkeligheden, som det vi er og altid har været og altid vil være.

Lad os fejre livet og kærligheden.

Glædelig påske!

 

Dette indlæg blev udgivet i Tanker om ..., Tekst. Bogmærk permalinket.

2 svar til tanker påskemorgen … en tekst

  1. Anette siger:

    Smukt skrevet
    Glædelig påske

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s