havet og skoven … dagens tekst

Havet og skoven

En gang drømte jeg om et andet liv.

Jeg drømte om tid og rum til fokuseret fordybelse og kunstnerisk arbejde.

Jeg drømte om at bo og leve i nærheden af havet med daglig mulighed for den fordybelse og rum for indsigt som vandreture langs havet kan give.

Jeg drømte om at skabe ro og rum omkring mig til et sådant liv.

Også skoven drømte jeg om.

Jeg drømte om et hus midt i skovens blide styrke, omgivet af vældige, gamle træer, der strakte sig mod himlen og stod som vogtere omkring mig i ensomheden. Jeg tænkte, at det ville være et stort privilegium at have et hus i skoven til rådighed en gang imellem året rundt.

Bønnen om at blive ledt til vejen brolagt med glæde åbnede for, at drømmen kunne blive til fysisk realitet. Store og gennemgribende forandringer skulle til. Meget skulle ryddes af vejen og ændres. Det ikke værdifulde skulle renses væk for at skabe rum til det værdifulde.

Et hus ved havet og et hus i skoven er kun rammer og ikke værdifuldt i sig selv. Det værdifulde er indholdet, som disse rammer åbner for. Det er fordybelsen og rejsen indad mod sandheden, der er det værdifulde.

Flere år tog denne forandringsproces.

Først landede jeg på min ø og i huset ved havet. Og flere år efter åbnede skoven sig og tilbød et hus at være i også.

Hvad var det for en drøm, jeg bar på i årtier?

Var det en drøm, en bøn eller var det en forudanelse?

Opfattede jeg det som en drøm, en dagdrøm om et andet liv, fordi jeg ikke troede, det på nogen mulig måde kunne blive til fysisk virkelighed, fordi det var så totalt anderledes end det liv, jeg levede den gang?

Da jeg bad den dybe bøn om at blive ledt til vejen brolagt med glæde, vidste jeg ikke, hvad det ville sige, eller hvad det konkret kunne være. Kun glæde som det fundamentale i mit liv var, hvad jeg valgte og bad om. Og jeg forbandt det på ingen måde med min drøm.

Når jeg nu ser tilbage, herfra hvor jeg bor og lever i huset ved havet og har huset i skoven til min rådighed, så kan jeg se, at jeg blev ledt til vejen brolagt med glæde, og at den vej rummer opfyldelsen af min drøm.

Det helt anderledes liv i både rammer og indhold er det liv, jeg lever nu og har levet nogle år.

Jeg er nået frem til vejen brolagt med glæde. Jeg er nået frem til et liv i spirituel og kreativ fordybelse.

Jeg har al min tid til rådighed til rejsen indad og til at skrive og arbejde kunstnerisk undervejs i processen.

Og det har jeg rum til både i huset ved havet og i huset i skoven.

Dette indlæg blev udgivet i I skriveværkstedet, Tanker om ..., Tekst. Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

