om at have for mange jern i ilden … overvejelser om kreativt arbejde


Keramikken kom ind i min verden med det nye år. Mulighedernes År.

Keramikken har været et rum for leg, læring, øvelse og at være nybegynder.

Keramikken har været et fællesskab om at være i dette rum sammen med andre.

Arbejdet med ler og keramik er en omstændig og langsom proces med mange elementer med hver sine metoder og teknikker at lære at kende, udforske og lege med. Det rummer en uendelig række af muligheder for form, udtryk og udfoldelse.

Nu, hvor vi træder ind i den sidste måned af forårssemestret på keramikskolen, er det blevet tid for mig til at overveje hvilken vej, jeg skal gå i mit kreative arbejde.

Arbejdet med ler tager meget tid, kræver udstyr, som jeg ikke selv har, og er en dyr udtryksform. Og der kommer en masse fysiske ting ud af det.

Det kræver megen øvelse at lære et håndværk, og i dette tilfælde er resultatet af øvelserne fysiske ting.

Længe har jeg tænkt: Hvad skal jeg med alle disse ting, og hvor skal de være?

Ting af stentøj. Et materiale, der ikke er så forgængeligt som papir, der har været mit foretrukne materiale længe.

Keramik er tungt, bastant og holdbart.

Papir er let og skrøbeligt med begrænset holdbarhed.

Hvad er min udtryksform, eller hvad skal være mine udtryksformer, for jeg har jo flere allerede?

Hvad passer til formålet med mit kreative arbejde?

Jeg vender indad og stiller spørgsmålet til sandhedens stille stemme i mit indre.

Jeg overgiver problemet med at finde klarhed til den stille stemme og beder om det, jeg virkelig ønsker.

Svaret kommer: ”At være budbringer!”

Og det bliver lysende klart, at keramikken ikke er formen at være budbringer i.

Papiret, bøger, tekster, foto, billeder er mine medier.

I den senere tid, hvor arbejdet med ler har fyldt så meget, har jeg mærket, at jeg havde for mange jern i ilden. For mange udtryksformer i gang samtidig. Selvom jeg har forsøgt at trække keramikken ind i det felt jeg arbejder i med tekster.

Ved at have så mange jern i ilden blev der ikke tid og rum til fordybelse og eksperimenter med et medie og at udvikle og udvide dets udtryksmuligheder. Derfor måtte jeg træffe en beslutning om prioritering og vælge nogle få ud i en periode.

Det var helt klart, at jeg skulle skrive og arbejde med den kommende bog, og at jeg skulle fortsætte med at lære leret at kende og gå på skolen. De andre ting måtte sættes på standby et stykke tid.

Og nu er jeg så nået til en kreativ skillevej, og dagens svar hjælper mig til at se hvilken vej, der er min. Og det er den uden keramikken. Måske skal leret og keramikken ikke vælges helt fra. Det kan stadig være en skulpturel mulighed ligesom jern og metaltråd, men det skal ikke have en høj eller den højeste prioritet. Hvilket betyder, at jeg ikke skal fortsætte på keramikskolen til efteråret, som jeg ellers troede og havde planer om.

Jeg skal tilbage til papiret og de håndlavede bøger.

Måske er noget nyt ved at åbne sig?

Jeg er blevet bedt om at lave et kursus i at lave håndlavede bøger og mixed mediaindhold.

Måske er det en ny mulighed, der åbner sig?

Jeg har jo tidligere undervist meget og har også undervist en skrivegruppe her på øen. Og jeg har en masse idéer til at inspirere andre til at skrive.

Måske er undervisning i at skrive også en mulighed?

Måske er undervisning et rum for formidling, der skal åbnes for et nyt indhold på min vej videre frem?

 

Jeg skal skrive!

Jeg skal formidle!

Jeg skal være/er budbringer og kanal.

Så langt så godt … og helt klart.

 

Jeg vil gerne fordybe mig i og videreudvikle de talenter og redskaber, jeg er givet til at løse min opgave og mit formål med.

Sproget, billeder og kombinationen af dem. Som redskab for det budskab, der skal formidles.

 

Jeg vil gerne fordybe mig yderligere i at skrive.

Jeg vil gerne fordybe mig i at fotografere og lege med fotoets muligheder.

Jeg vil gerne indimellem udforske og lege med den skulpturelle formgivning i de muligheder, jeg har til rådighed. Papir, metal og nu også ler.

Og hvis jeg skal begynde at undervise igen live og/eller online, er jeg også klar til det.

Dette indlæg blev udgivet i Tanker om ..., Tekst. Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

