en mandag i juni

Årets første rose fra haven er blevet plukket og stillet i en vase på mit skrivebord.


Udover et hvidt stearinlys står der næsten altid blomster på bordet, hvor jeg sidder og skriver med udsigt til træer og mose. Tilda holder mig ved selskab og holder øje med alt, hvad der bevæger sig ud for huset.


Hvert år leverer en stor og kraftig rose bag huset et væld af store, smukke, duftende blomster. Og i går gjorde en kær veninde mig opmærksom på, at rosen har navnet “Peace”. Fredsrosen. Det vidste jeg ikke. Rosen fulgte med huset og haven, og den tidligere ejer, der formentlig har plantet den, mødte jeg aldrig, da huset blev købt som et dødsbo.


Tilda og jeg har været i Nordby i formiddag for at hente æg hos min lokale leverandør lagt af glade frie høns, der spiser alt, hvad de kan finde i deres fritgående liv i have og på mark, hvilket kan både ses i de dybt orange blommer og smages. Vi kombinerede indkøbet med en gåtur på stranden på en nordlig del af østkysten, hvor mørke skyer skabte et dramatisk landskab af himmel og hav og lys og skygge.


Må din mandag være fyldt med lys og blomster af både indre og ydre karakter.

Dette indlæg blev udgivet i Hverdagsliv, Samsø. Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

