lad der blive lys … om lampekreation

Som det vil være læsere af bloggen og besøgende på min hjemmeside bekendt, så laver jeg indimellem lamper. Også på bestilling. Håndlavede lamper lavet af et skelet af rustent jernnet med håndstøbt papir klæbet på.

En lampe lavede jeg til en nær veninde til den smukke højloftede stue i hendes nybyggede rundstokkebjælkehus her på Samsø.


En anden lavede jeg til en udstilling som en installation eller bogskulptur, her er der broderede ord på nogle af papirarkene. Denne lampe har jeg senere solgt og den befinder sig i en smuk højloftet stue i en tidligere skole i Aalborg.


Endelig har jeg lavet en til vennen i skoven.


Nu har jeg fået til opgave at lave endnu 2 af disse 5-kantede 2 meter høje lamper.

Den ene skal laves til min datter en gang i efteråret, og den skal samles hjemme hos hende i den stue, hvor den skal have sin plads.

Den anden er en bestilling til en kvinde her på øen. Hun har lige været på besøg i dag for at se nogle af de ting, jeg har lavet, og for at tale om, hvilke muligheder der er i udformningen af en sådan lampe. Og det gik op for hende, at hun kan være med til at bestemme, hvad der skal være på papiret, og dermed hvilket udtryk lampen får.

Når jeg laver en lampe til en bestemt person, indstøber jeg blomster og andre materialer, som jeg synes passer til personen. Og denne gang skal lampen laves i en form for samarbejde ved, at modtageren bliver inddraget i forarbejdet.

Undervejs i samtalen og præsentationen af muligheder begyndte hun at få en masse idéer til, hvad hun måske har lyst til at få indstøbt i papiret til sin lampe. Så jeg sendte hende hjem med den opgave at samle blomster sommeren over og lade dem tørre og at skrive de ord op, som hun gerne vil have broderet og klæbet på nogle af papirarkene.

En dejlig opgave venter på mig på den anden side af sommeren. En stor produktion af papirark og dernæst at lave selve lamperne. To lamper med hver sit personlige præg.

Dette indlæg blev udgivet i I det kreative værksted. Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

