inspiration og savn

I går havde jeg to inspirerende møder.

Det første var en meget kort samtale med en kvinde, som er flyttet til øen med sin mand for at realisere en drøm. Pernille Reitz er billedkunstner, og de har bosat sig her i min landsby og har åbnet HØST, en kombineret butik og café her. Ved åbningen talte hun og jeg lidt om vores fælles interesse for arbejdet med papir og håndlavede bøger, og jeg så nogle af hendes malerier i en ferielejlighed ved butikken. I går talte hun om et billede af håndlavet papir, som hun gerne vil vise mig, og vi aftalte at mødes, når jeg vender tilbage fra sommeren i skoven.

Om eftermiddagen havde jeg en aftale om at se en udstilling i Staldgalleriet med Lotte Buur, der udstiller en del værker der. Lotte Buur har jeg lært at kende via Keramikskolen, og hun havde indvilget i at se udstillingen sammen med mig. Jeg ville gerne se værkerne sammen med hende for at høre lidt om hendes arbejdsproces og tanker om hendes kunst og udtryk.

Dette møde med hende og hendes værker og den samtale vi havde blev præcist så interessant og inspirerende, som jeg havde forestillet mig. Vi talte om at arbejde med inspiration udefra eller indefra eller begge dele og om at fordybe sig i den kunstneriske undersøgelsesproces og prøve nyt.


Og jeg fik bare lyst til at gå lige hjem og arbejde, jeg fik lyst til at arbejde skulpturelt igen, og i nogen tid blandt andet efter at have set Pernille Reitz’s og andres billeder har jeg fået lyst til at male igen efter mange års pause fra pensler på lærred.

Men lige nu er det kreative værksted sat på pause, mens jeg er i gang med at gøre huset klar til at modtage sommergæster, mens jeg tilbringer en del af sommeren i skoven i Nordsjælland.

Det føles som uendelig lang tid siden, jeg har haft tid til bare at fordybe mig i en kreativ proces og flyde med inspirationens kreative strøm. Og jeg savner det! Jeg savner at være lige der, fordybet og opslugt af processen i en strøm af idéer. Jeg mærker også et savn efter samvær med og  fællesskab med andre kunstnere, hvor vi kan dele tanker om og glæden ved det kreative og kunstneriske arbejde.

Jeg glæder mig til at komme tilbage til mit kreative værksted og komme i gang med at lege, eksperimentere, forme og udtrykke. Forhåbentlig bliver der tid og rum til det i sommer i mit lille hus i skoven.

 

Dette indlæg blev udgivet i I det kreative værksted, Tanker om .... Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

