tanker om udstilling som fordybelses- og inspirationsrum

De sidste års erfaringer med udstilling af mine artist’s books, mixed mediabøger, skulpturer og bogobjekter har fået mig til at tænke over, hvilken form denne kunstgenre egentlig passer til.

Når man kommer til en annonceret udstilling, så kommer man med nogle forventninger om at kunne defilere igennem en udstilling ved at lade blikket glide hen over værkerne eller ved at studere dem nærmere med blikket. Man kan få et indtryk af værkerne med et blik.

At møde og opleve de værker, jeg arbejder med, er anderledes. Det er en oplevelse, der inddrager flere sanser, og som kræver noget af sin tilskuer og modtager. Hvert opslag i en bog kan rumme lige så meget som et enkelt maleri eller tegning på en væg. Og mange af mine bøger rummer dertil også en del tekst med et indhold, der kalder på en forholden sig og eftertanke. Det er både litteratur og kunst.

Jeg har betragtet, hvordan gæster begiver sig ind i et værk ved at røre ved det, mærke på strukturen på en bogs omslag, stryge fingrene hen over siderne, tage bogen op og kigge tæt på noget, læse, bladre, springe sider over og lægge bogen fra sig igen. Og de fleste reagerer efter kort eller længere tid på den ene eller anden måde med, at de ikke kan rumme mere. De bliver mætte af indtryk.

Nogle fordyber sig ikke i en hel bog, selvom de har lyst til det, fordi de har den tilgang, at de jo skal se hele udstillingen. Og på den måde overfører de den traditionelle måde at se en udstilling til disse anderledes værker. De ser og oplever værkernes overflade.

Jeg har oplevet gæster komme 2 – 3 gange i løbet af en uges udstilling, fordi der var så meget, de gerne ville se og fordybe sig i.

Hvordan skaber jeg mulighed for at kunne dele værkernes form og indhold med andre og give dem, der er interesserede, mulighed for at kunne fordybe sig?

Formen for at vise og dele disse værker med andre må nytænkes. Det er ikke nok, at man må røre, bladre og mærke indholdet.

Efter udstillingen i Galleri St. Helene i sidste uge har jeg talt med flere om det. Som Anne-Marie Valton, der har galleriet sagde, så ville et bogværk kunne være en udstilling.

Sammen med andre har jeg søgt efter hvilken form og betegnelse, der vil kunne invitere gæster indenfor, give rum til fordybelse og forberede dem lidt på, hvad det er, de bliver inviteret indenfor til.

Kunstbogcaféen i mit hjem kombineret med hjemlån har jeg prøvet af, og hjemlån opfylder behovet for fordybelse.

Det kunne være at kombinere udstilling med workshops.

Det kunne være at kombinere udstilling med deltagernes interaktion med værkerne.

Det kunne være at invitere indenfor i et fordybelses- og inspirationsrum.

Det kunne være at åbne for hjemlån fra mit hjem som fra et bibliotek.

Har du nogen idéer, så kom endelig frem med dem. 🙂

 

Dette indlæg blev udgivet i Book Art, Tanker om .... Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

